Adobe prikt Apple terug
Op zijn gebruikersconferentie AdobeMax heeft Adobe het niet nagelaten om een paar kleinere en grotere prikken te geven naar Apple.
Op zijn gebruikersconferentie AdobeMax heeft Adobe het niet nagelaten om een paar kleinere en grotere prikken te geven naar Apple.
Van een vete met Apple mogen we niet echt spreken – daarvoor hebben de bedrijven elkaar te hard nodig – maar Adobe zit duidelijk verveeld met de negatieve commentaar die Apple-ceo Steve Jobs uit over de Flash-technologie van Adobe. “De markt breekt open”, zegt Adobe-ceo Shantanu Narayen daarover. “Wij hebben open technologie voor elke app, elk platform. Waar we in elk geval op hameren is dat de moeilijkheden met Apple géén technologiekwestie zijn.” Dat Apple Flash niet voorinstalleert op Mac stoort Adobe echter niet. “De meeste mensen komen Flash gewoon op onze site downloaden, dus daar zien we geen probleem.”
Tijdens de keynote van cto Kevin Lynch werd er wel wat lacherig gedaan over de Apple-kwestie. “Als dat nu echt zou willen, kan je ook voor iOS ontwikkelen”, grinnikte Lynch op een bepaald moment in de presentatie. Toen de cto van het overgenomen Day-software op het podium stond en hij de emulator van zijn cms-pakket demonstreerde, passeerde hij snel langs het scherm voor de iPhone met de woorden “laten we overschakelen naar een meer vriendschappelijk platform”.
De echte onderhuidse prikken richting Apple kwamen van 2 Adobe-partners, RIM (Blackberry) en Motorola. RIM heeft voor zijn allereerste tablet, de Blackberry Playbook, intensief samengewerkt met Adobe. BlackBerry Tablet OS integreert AIR en biedt erg doorgedreven Flash-ondersteuning. Daarnaast werd heel sterk de nadruk gelegd op de (overigens erg gelikte) multitasking die de Playbook in huis heeft. De goede verstaander ziet het: de focus lag op dat wat de Apple iPad nog niet kan.
Motorola kwam er vervolgens op hameren dat het nieuwe Android-toestel Droid2 evenzeer Flash-ondersteunt. Waarop Christy Wyatt van Motorola heel scherp stelde dat “al wie geen Flash biedt op een mobiel toestel, je niet het volledige internet biedt”. Applaus bij de ontwikkelaars in de zaal, die vervolgens compleet uit hun dak gingen toen ze hoorden dat elke aanwezige op AdobeMax een gratis Droid2 mocht gaan afhalen.
Toch mag de conclusie zijn, zoals we al stelden, dat Adobe en Apple elkaar nodig hebben. Zo heeft Adobe met de zijn ‘Digital Publishing Suite’ een volledige rist tools op een rijtje gezet waarmee uitgevers een gedegen tablet-versie van hun magazine kunnen maken, met alle gewenste toeters en bellen. En die tabletmarkt is, daarover is iedereen het eens, op gang getrokken door de Apple iPad. Alle demo’s van tabletmagazines, van onder meer Wired, National Geografic en Martha Stewarts Living Magazine, gebeurden dan ook voor het leeuwendeel op een iPad. Slaan en zalven heet zulks…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier