Adobe veegt ‘Flash versus HTML5’-debat van tafel
Flash ten dode opgeschreven nu html5 er zit aan te komen? “Onzin”, klinkt het ten overvloede op de Adobe-gebruikersconferentie AdobeMax, “beide technologieën vullen elkaar aan.”
Flash ten dode opgeschreven nu html5 er zit aan te komen? “Onzin”, klinkt het ten overvloede op de Adobe-gebruikersconferentie AdobeMax, “beide technologieën vullen elkaar aan.”
De nu toch al vrij oude uitspraken van Apple-ceo Steve Jobs, dat Apple de functionaliteiten van html5 verkiest boven die van Adobe’s Flash-technologie, zinderen nog altijd na op AdobeMax. Toch doet het bedrijf er alles aan om duidelijk te maken dat dat debat opgeklopt en onnodig gemediatiseerd is.
Tijdens de keynote op de tweede dag van AdobeMax kregen de aanwezigen een parodie op Sesamstraat voorgeschoteld, ‘Technology Street’. Het verhaaltje maakte het standpunt van Adobe over de Flash-html5-kwestie kinderlijk duidelijk: twee poppen, Flash en html5 genaamd, legden er een zogezegde ruzie bij en werden de beste vrienden, maar showbizzjournalisten die over hun vriendschap berichtten, bleven de enorme vete benadrukken tussen beide. Hilariteit in de zaal en Adobe had zijn punt gemaakt.
Cto Kevin Lynch benadrukte het tijdens deze conferentie al enkele keren: Adobe Flash en het nog erg jonge html5 moeten complementair worden als het gaat over het aanbieden van een ‘rijke internetbeleving’. De redenering van Adobe is: als html5-browsers Flashplayer op termijn zullen vervangen op vlak van webvideo (vandaag draait zowat 75 procent van alle internetfilmpjes in Flash, nvdr), zal Flash voor andere, innovatieve toepassingen wel meer geschikt zijn.
Lynch verwoordde dat als volgt: “Flash en html werken al meer dan 10 jaar samen. Flash voegde en voegt nog steeds mogelijkheden toe die html nog niet heeft. Dat model zullen we blijven nastreven. We zullen Flash verder innoveren, door bijvoorbeeld verder in te zetten op 3D graphics, daar waar dat vandaag geen deel uitmaakt van html5. We denken dat er een belangrijke opportuniteit is om die mogelijkheden toe te voegen aan het web.” Richting de sceptici wijst Kevin Lynch trouwens graag naar de “snelste aanname ooit” van Flashplayer 10.1. Het bedrijf gaat ervan uit dat de penetratie, net zoals bij de vorige Flashplayers, snel op 98 procent van de pc’s zal liggen.
Adobe is daarnaast zo verstandig om een stevige vinger in de pap te houden bij de ontwikkeling van html5, dat overigens nog verre van een standaard kan genoemd worden. Om duidelijk te maken dat het het bedrijf menens is met die stelling van complementariteit, biedt Adobe zelf al html5-functionaliteiten aan in onder meer zijn webdesignpakket Dreamweaver.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier