Advertentiefraude kost dit jaar 7,2 miljard dollar
Advertentiefraude met behulp van botnets zal adverteerders dit jaar wereldwijd zeker 7,2 miljard dollar kosten. De advertentiebranche staat nu nog grotendeels weerloos tegen deze vormen van fraude.
Dat constateert de Association of National Advertisers (ANA) in samenwerking met beveiliger White Ops, die hiervoor 49 Amerikaans adverteerders ondervroegen.
Voor het onderzoek werd gedurende twee maanden aan de hand van de digitale advertenties van de 49 adverteerders gemeten hoe groot de botnetfraude was en hoeveel niet-menselijk verkeer er was op deze advertenties.De fraude bestaat er uit dat botnets de advertenties openen, terwijl de adverteerders de indruk hebben dat mensen deze advertenties op websites hebben bekeken en daarvoor ook betalen. De criminelen achter de botnets krijgen vervolgens betaald voor deze frauduleuze clicks.
Uit de metingen bleek dat het percentage clicks afkomstig van botnets tussen de 3 en 37 procent bedraagt. Een jaar eerder ging het nog om 2 tot 22 procent. De financiële impact voor de 49 onderzochte adverteerders bedroeg gemiddeld 10 miljoen dollar.
In 2015 leden adverteerders zo’n 6,3 miljard schade door deze fraude met botnets. De onderzoekers gaan uit van een stijging van 15 procent voor dit jaar en komen zo uit op 7, 2 miljard dollar wereldwijd.
Bron: Automatiseringgids
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier