Agoria kort door de NMBS-bocht

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

‘Kortzichtige kortetermijnpolitiek’, zo fulmineert Agoria tegen het plan van de hr-dienst van de spoorwegmaatschappij NMBS om via een premiesysteem de eigen medewerkers aan te zetten om it’ers in huis te halen.

‘Kortzichtige kortetermijnpolitiek’, zo fulmineert Agoria tegen het plan van de hr-dienst van de spoorwegmaatschappij NMBS om via een premiesysteem de eigen medewerkers aan te zetten om it’ers in huis te halen.

De uithaal van Paul Soete, de gedelegeerd bestuurder van Agoria, is niet gericht op de fors toegenomen verloning van de drie NMBS-bedrijfsleiders. Overigens ook opvallend weinig politiek protest tegen de gezamenlijke met 4,6 procent gestegen 1,46 miljoen euro brutovergoeding, maar dit geheel terzijde.

Paul Soete verdedigt de belangen van de technologieleveranciers en is bang dat de spoorwegmannen hun 1.800 gezochte ict-ers en technici in de vijver van zijn leden gaat vissen. Dat is op zijn beurt een ‘kortzichtige kortetermijnspolitiek’. Elke werkgever biedt immers zelf en vrij de werkomgeving, de ontwikkelingsruimte en doorgroeikansen aan zijn medewerkers. Als die meer mogelijkheden en prettigere arbeidsomstandigheden zien en krijgen bij andere bedrijven, dan trekken ze sowieso weg. Of dat nu dank zij een premiestelsel is of niet. Je hebt de medewerkers die je verdient.

Het toekennen van een premie voor wie valabele medewerkers aanbrengt, is trouwens niet nieuw. Dat werd al eind jaren ’90 in volle bubbeljaren toegepast. Wie tot tien kon tellen werd toen trouwens in de it-afdeling opgenomen, kreeg een BMW onder zijn gat en een riante vergoeding. Ict-bedrijven hebben jarenlang onder die waanzinnige hr-aanpak geleden.

Over de omvang van het ‘word-mijn-collega-en-ik-verdien-er-flink-aan’-bedrag, 500 euro, daar kan je je wel vragen over stellen. Voor de helft zou het ook wel kunnen zeker? Of verdelen aanbrenger en nieuwe werknemer de buit onder elkaar?

Dat de NMBS dringend nieuwe it’ers aan boord moet nemen, staat buiten kijf. Alleen al om het SAP-project in 2007 op te starten waren er 250 voltijdse consultants in dienst. “Als je het aantal SAP-consultants bij de NMBS bij elkaar telt, dan zou je denken dat het om een NASA-programma gaat, dat een trein naar de maan schiet”, pende onlangs een briefschrijver in la Libre Belgique.

Bovendien is ict in de transportwereld, zoals in alle segmenten van de maatschappij steeds belangrijker. Denk maar aan de treinramp in Halle midden februari, waarin het quasi onbestaande TBL+-veiligheidssysteem niet functioneerde, met 19 slachtoffers als gevolg. Laat de NMBS maar zo snel mogelijk ict’ers en technici in huis nemen. Als dat moet, met een premie. Het zal het transport en dus uiteindelijk ook ons woon-werkverkeer alleen maar te goede komen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content