AllisBlue in Nederland samen met Endemol

Het Brusselse bedrijf AllisBlue heeft uiteindelijk het patent verkregen voor zijn technologie SMS2Mail, die de gsm verandert in een soort afstandsbediening voor het internet. Daarop heeft het bedrijf zich gevestigd in Nederland, in de vorm van een joint-venture met de grote televisieproducent Endemol.

Na jaren volhouden en niet zonder enige juridische strubbelingen (in de vorm van een patentconflict met Minfo, een ander Belgisch bedrijf) heeft het Brusselse bedrijf AllisBlue begin november van het Europese Octrooibureau het belangrijke toverwoord verkregen om zijn SMS2Mail-technologie te kunnen patenteren. Dat is een technologie die, volgens directeur Eric Delfosse, “de gsm verandert in een afstandsbediening voor het internet.” In feite stuurt een gsm-gebruiker een sms naar een infocode (bij wijze van voorbeeld: “3645 Data News”). Een door AllisBlue beheerde server stuurt een sms’je terug om zijn e-mail-adres te vragen. De gebruiker ontvangt in zijn mailbox een link naar de gevraagde informatie (bijvoorbeeld een video-opname van een interview, als aanvulling op een artikel dat in het magazine verschenen is).Die communicatietechniek, SMS2Mail, kan toegepast worden bij publicitaire boodschappen of affiches (sms naar infocode om meer te weten over een product, om deel te nemen aan een wedstrijd, enz.), bij tv- en radiouitzendingen (het systeem wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het bekende reality-programma Big Brother), of bij de geschreven pers.Eric Delfosse bevestigde ons de informatie die vanochtend te lezen stond in de krant De Tijd. Volgens de krant vestigt AllisBlue zich in Nederland door middel van een joint-venture met Endemol (dat net bekend is met zijn programma’s in de stijl van Big Brother). Die nieuwe entiteit zal dezelfde activiteiten bezitten als AllisBlue in België. Tegelijkertijd zal Endemol de producten van AllisBlue kunnen commercialiseren voor de televisiesector over heel de wereld. Het contract zou voor een veelvoud van de omzet van AllisBlue (om en bij de 4 miljoen euro in 2005) moeten zorgen.De sterke groei van AllisBlue zou ook moeten worden gevoed door de toekomstige opening van een filiaal in Groot-Brittannië. “Het contract met Endemol opent voor ons deuren in enkele weken, waarvoor we normaal gezien enkele maanden nodig hadden,” aldus nog Eric Delfosse.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content