Alternatieve operatoren likken wonden na brand in Gentse Belgacom-centrale
De brandstichting in de Gentse Belgacom-centrale ’91PIE0′, had dan wel niet al te veel impact op Belgacom-klanten, ze heeft heel wat kopzorgen gecreëerd bij andere operatoren.
De brandstichting in de Gentse Belgacom-centrale ’91PIE0′, had dan wel niet al te veel impact op Belgacom-klanten, ze heeft heel wat kopzorgen gecreëerd bij andere operatoren.
De brand brak rond middernacht – in de nacht van zaterdag op zondag – uit in het gebouw van Belgacom in Gent. Het ging om een zware uitslaande brand die aanzienlijke schade veroorzaakte. Uit de eerste vaststellingen bleek dat er twee brandhaarden waren. Het Gentse parket heeft nu ook bevestigd dat de brand werd aangestoken. Wilde geruchten over een molotov-cocktail werden ons overigens niet bevestigd.
Belgacom, bij monde van woordvoerder Jan Margot, werd zondagochtend door persagentschap Belga geciteerd dat “het telefoonverkeer geen hinder ondervond. Bij die communicatie willen verschillende andere operatoren toch enkele vraagtekens plaatsen, want afhankelijk van de bron was precies de ruimte waar de alternatieve operatoren hun materiaal hadden staan “volledig uitgebrand”, waren bepaalde delen van die ruimte uitgebrand of had al het materiaal daar tenminste “rookschade” ondervonden. Geen problemen bij Belgacom dus, maar wel bij Destiny, Dommel, Mobistar, Colt, Atos Worldline (Banksys), …
“Belgacom deed alsof er weinig aan de hand was”, mailt ons Daan De Wever van alternatieve operator Destiny. “Er lagen wel duizenden lijnen plat. Wij waren, door gekkenwerk van mijn mensen en dankzij kennis van het ‘certified technician’-programma, wel als eerste terug up-and-running. Bij andere duurde het langer, waardoor heel wat bedrijven en consumenten in de omgeving meer dan 48 uur zonder telefonie en internet hebben gezeten.”
Sandra Schevenels, zaakvoerster van Dommel, bevestigt dat de schade aanzienlijk was. “Wij waren bij de minder gelukkige operatoren. Goed gemikt”, lacht ze groen. De Cityconnect-klanten van het bedrijf in Gent en omstreken hebben de voorbije dagen hinder ondervonden, maar intussen zou een alternatieve oplossing zijn gevonden in samenwerking met Belgacom.
En ook bij Mobistar was er impact, zowel voor residentiële als bedrijfsklanten en een enkele mobiele gebruikers. “We kregen, omdat het een criminele brand was, eerst geen toegang tot het gebouw”, vertelt woordvoerder Mathieu Van Overstraeten. “Toen dat wel mocht, bleek dat een deel van ons materiaal volledig stuk was. Daarom zijn we volop bezig om nieuw materiaal te installeren. Momenteel is de dienstverlening aan de meeste klanten weer hersteld. De mobiele problemen zijn nog in ‘herstelfase’.” Van Overstraeten zegt overigens “verbaasd te zijn dat Belgacom zei dat er geen impact was. Ze mogen daar niet vergeten dat ze ook leverancier zijn van veel operatoren.”
Jan Margot voelt zich alvast niet aangesproken door de heisa. “Dat was toch geen persbericht van ons? Ik heb gewoon geantwoord op vragen van Belga. Het is dan bovendien toch niet mijn taak om te zeggen hoe zwaar de impact is bij Mobistar of anderen?” Hij stelt ook dat de Belgacom-mensen “alles gedaan hebben om de hinder voor de OLO’s (‘other licensed operators’, nvdr), in samenwerking met henzelf, zo klein mogelijk te houden en oplossingen te bedenken. Een – bovendien aangestoken – brand is ook voor ons overmacht. Chapeau dus voor het harde werk van onze mensen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier