Amazon-cloud alweer onderuit
De stormen die de stroomvoorziening aan de oostkust van de VS verstoorden, creëerden ook problemen voor Amazons clouddiensten, en dat eens te meer.
De stormen die de stroomvoorziening aan de oostkust van de VS verstoorden, creëerden ook problemen voor Amazons clouddiensten, en dat eens te meer.
De stormen aan de oostkust van de VS, met de daar op volgende stroomstoringen, zorgden voor een uitval van onder meer de Amazon Web Services, zoals geleverd door het datacenter in Noord Virginia. Het gevolg was dat diensten als Netflix, Pinterest en Instagram urenlang onbeschikbaar waren, en die bedrijven zelfs geen zekerheid hadden dat hun data in veiligheid waren. Dat was meteen de tweede uitval in de maand juni.
Ook in april 2011 was er een uitval, terwijl in december van 2011 er problemen waren met opslagfaciliteiten, wat Amazon telkens in verlegenheid bracht. Het duurde 20 uur eer Amazon de diensteverlening terug had hersteld.
Niet overdrijven
De problemen met Amazon’s webdiensten in de cloud vestigen eens te meer de aandacht op de mogelijke gevaren als je bedrijfswerking afhangt van de diensten van derden. Gezien de decennialange ervaring met de uitbesteding van diensten, is dat geen nieuw probleem, maar het belang van ict voor bedrijven, maakt een uitval van ict-diensten geleverd door derden steeds erger. Zeker als de verkoop en levering van diensten door die ict-diensten zelf wordt geleverd, zoals het geval is voor webdiensten. Een bijkomend gevaar is dat steeds meer overheidsdiensten uitdrukkelijk voor cloudomgevingen kiezen voor alle mogelijke diensten, met negatieve gevolgen op nog bredere schaal.
Toch moeten de problemen in het juiste perspectief worden geplaatst, menen experten. De impact van de storingen in het datacenter in Virginia is groter omdat het nu eenmaal ook het grootste (en oudste) datacenter van Amazon betreft. Volgens een analist van Accenture, Huan Liu, telt het datacenter zes keer meer servers en blades dan Amazons tweede grootste center (in Ierland). Het kosten/baten-plaatje blijft nog steeds positief uitvallen voor de Amazon-diensten, klinkt het dan.
Bovendien behoren de klanten zelf ook meer aandacht te besteden aan de redundantie-aspecten van hun toepassingen. Gewoonweg vertrouwen op de beloofde ‘automatische fail-over’ faciliteiten van clouddiensten als Amazon volstaat niet. Zo wordt geadviseerd om zelf te voorzien dat de werklasten van webdiensten worden gespreid over Amazon-centers in verschillende regio’s, en niet geconcentreerd in één regio, als ‘alle eieren in één mand’.
Algemeen wordt gesteld dat wie de ‘best practices’ regels van Amazon tenvolle volgt, geen of minder problemen zou hebben gehad. Voorts moeten de klanten – onder meer kleine opstartbedrijfjes – dat besparen op redundantie (zoals qua aandacht als investering) een valse besparing is. Wel moeten bij het spreiden van diensten over meerdere regio’s ook aspecten als privacybescherming in overweging worden genomen, wat mogelijke oplossingen kan compliceren.
Allicht zullen klanten op termijn belangstelling hebben om voor hun redundantienoden op verschillende cloudleveranciers een beroep te doen, maar dat zal meer standaardizering en samenwerking tussen die leveranciers vergen dan vandaag wordt geboden (of mogelijk is).
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier