Amazon krijgt stortvloed kerstcadeaus niet geleverd
Dat internetwinkel Amazon in Duitsland honderden mensen ontslaat, wil niet zeggen dat het bedrijf het slecht doet. In de VS kreeg Amazon zoveel kerstorders dat de leveringen in het honderd liepen.
De periode tussen Thanksgiving Day (28 november) en Kerstmis was om het zacht uit te drukken een daverend succes voor Amazon in de VS. Op ‘Cyber Monday’, de maandag na Thanksgiving, die daar gepromoot wordt als de dag bij uitstek om te shoppen op het internet, kreeg Amazon naar eigen zeggen 426 bestellingen per seconde.
Allen al in de derde week van december, vlak voor kerstmis, werden volgens een statement van het bedrijf meer dan een miljoen mensen lid van Amazon Prime, de speciaaldienst die hen toegang geeft tot onbeperkt gratis leveringen en online-video. Dat waren er zoveel dat Amazon bij momenten geen nieuwe leden meer accepteerde, naar eigen zeggen om te voorkomen dat bestaande leden hun spullen niet op tijd kregen.
Excuses
Dat verhinderde echter niet dat heel wat mensen hun kerstcadeaus niet op tijd besteld kregen. Ook andere online-handelaars kregen af te rekenen met een ongemeen hoge vraag. Voeg daarbij streng winterweer in grote delen van de VS en een hoop mensen wachtten tevergeefs op hun pakjes.
Deels is dat te wijten aan het feit dat UPS en FedEx, de grootste pakjesdiensten in de VS, het gestegen volume aan leveringen niet aankonden. Zij moesten zich allebei omstandig excuseren bij de klanten.
Amazon zelf zegt dat het alle kerstorders op tijd aan de pakjesdiensten bezorgd had. Toch belooft het dat het mensen wier cadeautjes niet op tijd aankwamen zal terugbetalen voor de verzendingskosten. Ze krijgen er bovendien een aankoopkrediet van 20 dollar (14,61 euro) bovenop.
In de lift
Een en ander toont aan dat online-shoppen bijzonder hard in de lift zit. Ter vergelijking: in 2010 kreeg Amazon op Cyber Monday ‘slechts’ 158 bestellingen per seconde.
Amazon heeft nu 20 miljoen Prime-leden die daar allemaal 79 dollar (57.70 euro) per jaar voor neertellen. Dat zijn klanten die het bedrijf met gratis leveringen en films, televisieseries en e-boeken aan zichzelf weet te bieden voor een jaar. Waarmee de kerstrush voor 2014 eigenlijk alweer ingezet is.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier