Apple blijft meest waardevolle technologiemerk

De eerste 10 uit de Tech 100. © Brand Finance
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Ondanks voorspellingen van een nakende ondergang, of een plafond dat bereikt is, blijft Apple met voorsprong het meest waardevolle merk in de tech-sector. Dat stelt Brand Finance in de nieuwe editie van de ‘Tech 100’.

De ‘brand value’ – zeg maar de waarde van alle handelsmerken en de marketinggerelateerde eigendomsrechten – van Apple ging er het afgelopen jaar met 14 procent op vooruit: met dank aan de iPhone 6 en iPhone 6s. In totaal is het merk volgens Brand Finance nu bijna 146 miljard Amerikaanse dollar waard. Dat wil zeggen dat de al aanzienlijke kloof met nummer 2 nog uitgediept wordt: Google moet zich tevreden stellen met een anders ook niet onaardige waarde van 94 miljard dollar en krijgt een AAA+ ‘brand rating’ tegenover AAA voor Apple.

Op nummer drie vinden we Samsung die in vergelijking met vorig jaar haasje over doet met Amazon. Samsungs merkwaarde steeg met 8 procent. De wederopstanding van Microsoft wordt ook in dit lijstje weerspiegeld: het bedrijf uit Redmond stijgt van plaats 9 naar 5. Ook GE (van 10 naar 6) en Facebook (van 13 naar 7) doen goede zaken, terwijl IBM op de achtste plaats blijft trappelen. Intel (van 5 naar 9) en Oracle (van 6 naar 10) zitten in het kamp van de verliezers. Op Samsung na ebstaat de top-10 dus quasi uitsluitend uit Amerikaanse bedrijven. Met Huawei (11), Alibaba (12) en Baidu (13) staan wel drie Chinese merken te trappelen om de top-10 binnen te duiken.

Qualcomm is grootste verliezer

Chipfabrikant Qualcomm is zowat de grootste verliezer in de ranking. De merkwaarde daalde met 17 procent en de rating werd teruggeschroefd tot AA. De hoofdreden is het floppen van de Snapdragon 810 processor. Het nieuwe ‘flagship’ kreeg te kampen met oververhitting en uitval wanneer de processor zwaar belast werd. In die mate zelfs dat Samsung de Qualcomm-processor uit de Galaxy-productlijn zwierde. Ondertussen zit de verbeterde Snapdragon 820 processor trouwens wel weer in de pas voorgestelde Galaxy S7 smartphone.

TCS is meest waardevolle merk in IT-services

Een opmerkelijke nieuwkomer in de hoge regionen is overigens Uber. Met een merkwaarde van 11 miljard dollar klokt het bedrijf hoger af dan giganten als Panasonic, Dell en Sony. Het Chinese messaging-platform WeChat is een van de sterkste groeiers. Het eerste Europese bedrijf vinden we op plaats 14 (Accenture met zetel in Ierland). Ericsson (Zweden) staat op plaats 21, SAP (Duitsland) op 23, en Philips (Nederland) op 28.

TCS (Tata Consultancy Services) is het eerste Indische bedrijf (plaats 24). Uitgesplitst naar it-services & outsourcing is TCS wél het meest waardevolle merk met een AA+ rating. Ook de groei over de laatste 6 jaar is spectaculair. Waar de waarde van het merk in 2010 nog 2,34 miljard dollar was, klokt TCS ondertussen al af op 9 miljard Amerikaanse dollar. ‘Customer centricity’ en een duidelijke wil om het merk in de markt te zetten, zijn de hoofdredenen hiervoor. Dat TCS wereldwijd zeven marathons sponsort, is een mooi voorbeeld hiervan, aldus nog Brand Finance.

Het ‘Tech 100 2016’ rapport met de ranking van de 100 meest waardevolle technologiemerken kan u hier raadplegen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content