Apple- en Amazon-maatregelen na ‘Wired’-hack
Het pijnlijk ‘hack’-relaas van een Wired journalist heeft Apple en Amazon tot snelle maatregelen genoopt.
Het pijnlijk ‘hack’-relaas van een Wired journalist heeft Apple en Amazon tot snelle maatregelen genoopt.
Toen het ‘digitaal leven’ van Wired-journalist door een ‘hack’ werd gewist, bleek dat procedures bij zowel Apple als Amazon bijzonder gevoelig waren voor ‘social engineering’-aanvallen. Concreet konden hackers makkelijk misbruik maken van voorziene procedures.
De bijzonder brede ruchtbaarheid die aan het voorval werd gegeven – het helpt als je voor Wired werkt – heeft allicht zowel Apple als Amazon ertoe aangezet bijzonder snel maatregelen te nemen. Zo zou Apple naar verluidt minstens gedurende 24 uur de procedure hebben opgeschort om telefonisch een paswoord van een AppleID te wijzigen. Dat zou het bedrijf wat tijd gunnen om een en ander te herdenken. Voordien werd telefonisch al aanbevolen zo’n paswoord via een online dienst aan te passen. Ook Amazon heeft al de mogelijkheid stopgezet om telefonisch veranderingen zoals het toevoegen van een kredietkaartnummer of het wijzigen van een e-mailadres.
Het was een combinatie van misbruik van procedures bij Apple en Amazon door hackers, gekoppeld aan hun mogelijkheid om gekoppelde informatie te puren uit andere accounts (zoals Gmail), die resulteerden in het wissen van de data in de Apple-systemen (MacBook, iPhone, iPad) van Honan. Overigens ging het voor de hackers gewoonweg over het inpikken van Honan’s Twitter-‘handle’.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier