Apple is marktleider in China
Wereldwijd zijn er in het eerste kwartaal 19 procent meer smartphones verkocht dan een jaar geleden. De groei komt vooral van opkomende markten. Apple kan vooral in China sterk groeien.
Wereldwijd zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar 336 miljoen smarpthones verkocht. De groei in de smartphonemarkt is vandaag vooral te vinden in Oost-Europa, het Midden-Oosten, Afrika en opkomende Aziatische landen. Wat opvalt is dat gebruikers er doorgaans kiezen voor lokale of Chinese smartphonemakers.
Al blijft de dominantie van de grote spelers zeker overeind. Samsung zakt in het eerste kwartaal van 30 naar 24 procent marktaandeel gevolgd door Apple dat enkele procentpunten wint tot net geen 18 procent. Lenovo, dat voortaan ook Motorola onder zich heeft, daalt licht terwil Huawei en LG er licht op vooruitgaan.
Onder de besturingssystemen blijven de verhoudingen ongeveer intact. Android blijft de grootste speler met net geen 79 procent marktaandeel gevolgd door iOS dat op 17,9 procent strandt, al verliest Samsung zo’n twee procent waar iOS er iets meer dan twee procent bijwint.
Windows en Blackberry hinken achterop met respectievelijk 2,5 procent en 0,4 procent marktaandeel.
Gartner merkt in zijn analyse op dat Apple het bijzonder goed doet in China. Het bedrijf zag het aantal iPhones met 72,5 procent toenemen in het eerste kwartaal waardoor het bedrijf concurrent en lokale speler Xiaomi voor het eerst kon verslaan. Voor Apple betekent dit dat het voortaan China, en niet langer Noord-Amerika, als grootste afzetmarkt heeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier