Apple is meest waardevolle merk
Het technologiebedrijf stoot webreus Google van de troon
Het technologiebedrijf stoot webreus Google van de troon.
De voorbije 4 jaar was Google het meest waardevolle merk ter wereld, althans op de BrandZ Top100-ranglijst van het Amerikaanse reclamebedrijf Millward Brown. Maar dit jaar bedraagt de waarde van het merk Apple 153,28 miljard dollar, liefst 84 procent meer dan vorig jaar. De merkwaarde van Apple steeg het voorbije jaar enorm dankzij het succes van iPad en de iPhone. Google, nu de nummer twee in de lijst, ging met 2 procent achteruit tot 111,49 miljard dollar. IBM bezet plaats drie met een merkwaarde van 100,84 miljard dollar.
De lijst van BrandZ wordt samengesteld op basis van tal van criteria, zoals onder meer de bijdrage van het merk aan de resultaten, metingen van de klantenperceptie en het groeipotentieel.
Overigens bevat de lijst erg veel technologiemerken. Microsoft staat zo op de vijfde plaats, AT&T op de zevende en China Mobile op de negende. Verder in de top 25 staan Vodafone, Verizon, Amazon.com, HP, Deutsche Telekom, Movistar, Oracle, SAP en Blackberry.
Bij de grootste stijgers staat Facebook op nummer 1, met een groei van 246 procent in merkwaarde tot 19,1 miljard dollar. In de totale lijst komt het sociale netwerk zo op plaats 35. De Chinese zoekmachine Baidu staat in die ranglijst op de tweede plaats met een groei van 141 procent tot een waarde van 22,55 miljard dollar.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier