Apple verdeelt nog geen één iBook per verkocht iOS-apparaat

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Apple’s digitale lezersservice iBooks lijkt vooralsnog geen groot succes, alle marketingpeptalk ten spijt.

Apple’s digitale lezersservice iBooks lijkt vooralsnog geen groot succes, alle marketingpeptalk ten spijt.

Afgelopen dinsdag legde Apple, in bescheiden mate, de nadruk op digitaal lezen. Het stelde een opgepoetste versie van de boekenapplicatie iBooks voor, met interessante nieuwe functies zoals de mogelijkheid om verticaal te scrollen doorheen boeken en om geliefkoosde passages te delen via sociale media.

Tim Cook meldde dat er tot op heden meer dan 400 miljoen digitale boeken gedownload zijn via de iBooks-winkel. Dit getal is minder indrukwekkend dan het lijkt, zo merkte de nieuwssite over digitaal lezen eReaders.nl op. “Eind juni 2012 waren er al meer dan 400 miljoen iOS-devices verkocht. Dat betekent dat er nog geen één iBook gedownload wordt per verkocht iOS-toestel”, luidt het. Bovendien is er een verschil tussen ‘gedownload’ – de term die Cook gebruikte – en ‘verkocht’. Wellicht werd een groot deel van die 400 miljoen digitale titels dus gratis binnengehaald.

De iPad Mini – die een handzaam formaat heeft dat vergelijkbaar is met dat van een paperback – lijkt zich beter te lenen tot het lezen van e-boeken dan de ‘grotere’ iPad of de iPhone. Benieuwd of Apple’s nieuwe paradepaardje ook zal kunnen zorgen voor een toename van het aantal verkochte e-boeken in iBooks.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content