Apple verliest terrein op tabletmarkt, Samsung en Amazon rukken op

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Het marktaandeel van Apple’s iPad bedroeg 50,4 procent in het derde kwartaal, tegenover bijna 60 procent vorig jaar. Samsungs aandeel verdriedubbelde bijna tot 18,4 procent, en Amazon is nu met 9 procent de derde grootste speler op de tabletmarkt.

Het marktaandeel van Apple’s iPad bedroeg 50,4 procent in het derde kwartaal, tegenover bijna 60 procent vorig jaar. Samsungs aandeel verdriedubbelde bijna tot 18,4 procent, en Amazon is nu met 9 procent de derde grootste speler op de tabletmarkt.

De cijfers zijn afkomstig van het Amerikaanse marktonderzoeksbureau IDC, en behandelen het aantal verzendingen, niet het aantal verkochte tablets.

Android-verzendingen namen, onder impuls van Samsung en Amazon, een hoge vlucht in kwartaal drie, en dit ten koste van Apple’s iPad. Het bedrijf rond Tim Cook is met een marktaandeel van 50,4 procent wel nog steeds verantwoordelijk voor het grootste aantal verscheepte tablets, maar verloor 9,3 procent marktaandeel in vergelijking met vorig jaar, en 15,1 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2012.

Samsung realiseerde met zijn Galaxy Tab en zijn Galaxy Note 10.1 de grootste groei: van 6,5 procent vorig jaar naar 18,4 procent dit jaar. Amazon had in kwartaal drie van 2011 nog geen tablet op de markt, maar beslaat nu met zijn Kindle Fire-lijn al 9 procent van de tabletmarkt.

Asus en Lenovo vervolledigen de top 5, met een marktaandeel van respectievelijk 8,6 procent en 1,4 procent in het derde kwartaal van 2012.

Volgens IDC groeide de tabletmarkt in zijn geheel met 49,5 procent ten opzichte van vorig jaar, en met 6,7 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2012.

Vrijdag publiceerde IDC ook cijfers van de smartphonemarkt. Ook daar snoept Android steeds meer marktaandeel af van Apple.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content