Apple zet platenfirma’s onder druk: ‘Eerst iTunes, dan Spotify’
Apple zet platenmaatschappijen onder druk om cd’s exclusief op iTunes te lanceren. Ze zouden dan pas later op streamingdiensten als Spotify en Deezer terecht komen.
Dat schrijft the Los Angeles Times op basis van anonieme bronnen. Muziektijdschrift Billboard meldde in februari hetzelfde op basis van eigen bronnen.
Apple zou inmiddels met diverse platenmaatschappijen rond de tafel gezeten hebben om exclusieve deals af te dwingen. Leidinggevenden bij het technologiebedrijf stellen dat streamingdiensten de downloadverkoop ‘kannibaliseren’, haar vertegenwoordigers eisen bij de labels een periode van gereserveerde digitale verkoop.
De iTunes Store van Apple is goed voor ongeveer 80 procent van alle digitale verkoop in de VS. Maar na een decennium van ononderbroken groei in eigen land, is er in 2013 een daling ingezet. Het downloaden van individuele nummers ging de eerste acht weken van dit jaar met twaalf procent omlaag, volledige albums werden dertien procent minder gedownload.
Beyoncé lanceerde in december haar nieuwe album exclusief via iTunes en werd daarmee het meeste gedownloade iTunes-album ooit. Deze cd is – na vier maanden – nog altijd niet te beluisteren via streamingdiensten als Spotify of Deezer.
Wim Kopinga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier