ASS-school De Lift start met werkplek rond AI-training
De Lift Education, waar jongeren met een autismespectrumprofiel een aangepaste informaticaopleiding krijgen, richt met Detail een bedrijf op waar mensen met ASS zich toeleggen op zeer repetitieve taken rond annotatie en labeling. Die kunnen op hun beurt helpen om AI te trainen.
De Lift uit Diest bestaat al negen jaar en vangt jongeren op die door hun vorm van autisme niet in het regulier onderwijs passen. Ze krijgen er een aangepast lessenpakket met veel informatica en aangepaste stageplaatsen.
Nu gaat de organisatie een stap verder met de oprichting van Detail VZW, een bedrijf dat mensen met een autismespectrumprofiel in dienst neemt en zich toelegt op annotatie en labeling van beelden. De organisatie ligt zo in het verlengde van wat Passwerk al 15 jaar lang doet.
‘Veel van onze leerlingen zijn visueel gefocust, waar Passwerk meer focust op analytisch denken. Van daaruit werken we momenteel voor VITO en andere bedrijven,’ legt Bert Beelen, voorzitter van de raad van Bestuur van De Lift Education en Detail uit.
Aangepaste werkomgeving
De nood aan een aangepaste omgeving is er wel, benadrukt Annemie Willekens, directeur van De Lift en ook bestuurslid bij Detail. ‘Het is een niche op de arbeidsmarkt. Veel plekken bieden wel ondersteuning en jobcoaching, maar vaak zijn dat bedrijven met collectief maatwerk, wel repetitief, maar vooral handenarbeid en niet computergerelateerd. Vaak is dat niet de beste plek voor onze jongeren omdat er onder andere geen aanbod op maat is of er collectieve pauzes worden gehouden, dat is niet iets voor onze doelgroep.’
Beelden analyseren om AI te trainen
De focus op annotatie en labeling combineert de kwaliteiten van werknemers met autisme, zoals een sterk oog voor detail en gefocust blijven in zeer repetitieve taken, met de noden van sommige bedrijven. Zo werden voor VITO dronebeelden geanalyseerd waar Detail de peren op foto’s van een boomgaard in detail ging aanduiden. Die aanduiding wordt gebruikt om AI te trainen om de peren automatisch te herkennen. Voor een bedrijf als Adesa, dat tweedehands auto’s verkoopt, werden meer dan 15.000 foto’s bekeken en aangeduid wat de voor- of achterkant was en wat voor type wagen.
Vandaag start Detail met drie werknemers, de ambitie is om binnen drie jaar twintig mensen met een autismespectrumprofiel in dienst te hebben. Detail beperkt zich daarbij overigens niet tot oud-studenten van De Lift, ook externe mensen zijn welkom om er aan de slag te gaan.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier