AT&T zwaar beboet wegens knoeien met ‘ongelimiteerd’ internet

Tom Wheeler, voorzitter van de FCC © REUTERS

De Amerikaanse controlecommissie FCC zal telecommunicatiegigant AT&T voor 100 miljoen dollar beboeten omdat AT&T de gegevensstroom beperkte van klanten die voor ‘ongelimiteerd’ internet hadden betaald. Ongeveer 12 dagen per maand krijgen vele ‘ongelimiteerde’ klanten traag internet.

De Federal Communications Commission maakte de boete van omgerekend bijna 90 miljoen euro in een mededeling bekend. Het is de grootste boete die de FCC ooit heeft toegekend.

Tussen 2007 en 2011 bood AT&T in de VS contracten voor ‘ongelimiteerd’ snel internet aan aan mobiele gebruikers, maar in vele gevallen werd en wordt de snelheid teruggedraaid voor klanten die, naar de zin van het bedrijf, te veel verbruiken.

Volgens FCC-voorzitter Tom Wheeler vallen vele gebruikers 12 dagen per maand terug op een veel lagere internetsnelheid, die verre van ‘ongelimiteerd’ is.

Duizenden klanten hebben hierover geklaagd, omdat ze bijvoorbeeld ineens geen films meer op hun smartphones kunnen bekijken.

Focusgroepen

“Consumenten verdienen te krijgen waarvoor ze betalen”, aldus Wheeler in de mededeling. “Wie breedband aanbiedt, moet duidelijk en open zijn over de diensten die aangeboden worden. De FCC zal niet aan de kant blijven staan terwijl consumenten misleid worden door marketing en onvoldoende openheid”.

AT&T zal de boete aanvechten. “We zijn volkomen open geweest voor onze klanten”, aldus een mededeling van het bedrijf.

Sinds 2011 biedt AT&T nieuwe klanten niet langer ‘ongelimiteerde’ opties aan. Bij de oude klanten testte men volgens The Washington Post in focusgroepen limieten uit, maar dat viel niet goed. Volgens FCC zette het bedrijf toch door en voerde het ook beperkingen in voor klanten die nog altijd voor hun ongelimiteerd contract betaalden.

Volgens de Post vrezen ook andere breedbandaanbieders dat de FCC hun prestaties nader zal onderzoeken.

(RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content