Autofabrikant controleert rijgedrag klanten via data
Tesla Motors, producent van elektrische wagens, kreeg een slechte review van The New York Times, maar beweert over data te beschikken waaruit blijkt dat de journalist de regels overtrad.
John Broder van The New York Times liet zich in een nieuwsartikel kritisch uit over de Tesla Model S, een nieuwe elektrische wagen van autofabrikant Tesla Motors. De journalist schreef dat de vooraf volledig opgeladen batterij het tijdens zijn testrit vroegtijdig liet afweten.
Elon Musk, CEO van Tesla, was niet te spreken over het kritische artikel, en dreigt data te publiceren die aantoont dat Broder de wagen niét volledig had opgeladen, en dat hij op de koop toe een ongeplande omweg had gemaakt en de snelheidslimiet had overschreden. Toch houdt The New York Times voet bij stuk dat het wel de juiste procedure volgde.
Bottom line: er is anno 2013 een steeds grotere beschikbaarheid van data. Zelfs ons rijgedrag kan aan de hand daarvan gecontroleerd worden. Deze case biedt in ieder geval stof tot nadenken: moeten journalisten rekening gaan houden met deze beschikbare data, of schendt de autofabrikant hier de privacy?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier