Autofabrikanten werken samen aan Europees oplaadnetwerk
Automerken BMW Group, Daimler, Ford Motor Company en Volkswagen-dochters Audi en Porsche gaan samen werken aan een netwerk van laadpalen voor elektrische en hybride auto’s.
De vijf bedrijven richten een joint venture op die op zo’n vierhonderd locaties in Europa langs snelwegen en andere belangrijke doorgaande wegen laadpalen wil plaatsen. Het doel is om het opladen van elektrische auto’s net zo makkelijk te maken als normaal tanken.
Duizenden oplaadpunten in 2020
Die palen moeten auto’s met maximaal 350 kW op gaan laden. Dat is aanzienlijk meer stroom dan het tot nu toe gebruikelijke maximaal 50 kW en daarmee zouden auto’s dus ook sneller opgeladen kunnen worden. Tesla Superchargers laden op met 120 kW, maar kunnen alleen door auto’s van het Amerikaanse merk gebruikt worden.
Het netwerk wordt gebaseerd op de Combined Charging System-standaard (CSS). De opbouw van het netwerk moet komend jaar al beginnen. In 2020 moeten er dan duizenden oplaadpunten zijn.
Brede oplossing
BMW en Audi stapten eerder samen met onder meer Renault al in het mede door de EU gefinancierde Ultra-E-project. Dat heeft ten doel 25 vergelijkbare snelle laders te plaatsen langs snelwegcorridors die België, Nederland, Duitsland en Oostenrijk verbinden. Bij Ultra-E zijn ook technische partners en netwerkpartners betrokken. BMW geeft aan dat het ”op zo veel mogelijk manieren wil werken aan de ontwikkeling van de techniek en netwerken van snelle laders”. ”We geloven in een open standaard en geen fabrikant-specifieke oplossingen.”
De nieuwe joint venture moet eerst nog goedgekeurd worden door de autoriteiten, maar verwacht in het eerste kwartaal van 2017 van start te kunnen. Daarna staan de partijen die deelnemen ook open voor toetreding van andere geïnteresseerde bedrijven.
(ANP/WK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier