Bancontactpanne zadelt winkeliers op met 51 miljoen euro schade
Op 23 december lag Bancontact tweeënhalf uur plat in heel België. De handelaars zijn er het voornaamste slachtoffer van: de schade zou 51 miljoen euro bedragen.
Twee dagen voor kerst kreeg Atos Worldline te kampen met een panne bij Bancontact, die tweeënhalf uur aansleepte en veel van de elektronische betalingen onmogelijk maakte.
De handelaars voelen de impact van de panne het hardst. Volgens het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) hebben winkeliers 51 miljoen euro schade geleden, oftewel 50 euro per transactie. Dat schrijft De Standaard.
Het NSZ heeft al 782 schadeclaims van leden ontvangen. De bedragen gaan van 200 tot 1000 euro.
‘Maar 35% van transacties gelukt’
Wordline, de beheerder van het betaalsysteem, verklaarde dat gedurende de panne de helft van de transacties wel nog lukte. “Wij hebben geleerd dat gemiddeld slechts 35 procent van de transacties gelukt is, niet één op twee”, zegt Christine Mattheeuws van het NSZ in De Standaard.
‘Overmacht? Zo makkelijk komt Worline er niet van af’
Het NSZ gaat overleg plegen met Worldine, dat vooralsnog enkel gezegd heeft dat de panne door een “uitzonderlijk materieel mankement” veroorzaakt werd, maar nog geen verdere uitleg gaf. “Het beloven zware discussies te worden”, zegt het NSZ tegenover De Standaard. “Worldine zal waarschijnlijk overmacht proberen inroepen, maar zo makkelijk komt het er niet van af.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier