Bart Becks

Bart Becks – Heeft innovatie nood aan marketing? Of is het andersom?

Bart Becks Bart Becks is medeoprichter van SonicAngel.com, FilmAngel.TV en Angel.me. Daarnaast is Becks voorzitter van de Raad van Bestuur van iMinds (het voormalige IBBT), en Bestuurslid bij RMB/RTBf.?Voorts is/was Bart betrokken bij een aantal start-ups, zoals Storify, Netlog, Mobile Vikings, Zamante en InThePocket. In het verleden was hij CEO van Belgacom Skynet, en Vicepresident Innovation & New Media van de Pan-Europese mediagroep SBS/ProSiebenSat1.

Een aantal weken geleden had ik een gesprek met Roeland Byl, een journalist van Trends. Ze hadden ons namelijk genomineerd als een van de mogelijke marketing managers van het jaar 2012.

Een aantal weken geleden had ik een gesprek met Roeland Byl, een journalist van Trends. Ze hadden ons namelijk genomineerd als een van de mogelijke marketing managers van het jaar 2012.

Wij zijn een klein en beginnend bedrijf , en we hebben een mooie start gemaakt met SonicAngel, FilmAngel.tv en binnenkort angel.me. Het principe om fans te betrekken vanaf de start van je bedrijf of project geeft heel wat mogelijkheden tot creatief ondernemen. Misschien niet ‘dé’ oplossing voor iedereen, maar zeker een mogelijkheid voor een entrepreneur om haar of zijn idee te realiseren.

Ondertussen hebben we via SonicAngel zo reeds een 40-tal artiesten kunnen lanceren, en via FilmAngel een 5-tal jonge, talentvolle cineasten. Natuurlijk zijn we niet te vergelijken met de andere genomineerden, de marketingverantwoordelijken van De Post, Danone en VOO – stuk voor stuk knappe koppen die een mooi parcours hebben gerealiseerd. Ik zie onze nominatie eigenlijk eerder als een ‘encouragement’, een aanmoediging om te zeggen: nice concept, mooi begin, hier is een steuntje in de rug. Niet alleen voor The Angel Group, maar ook voor startups die vanuit ons land iets trachten op te zetten. Meer info trouwens hier: http://goo.gl/p6AjC

Nu, tijdens dat gesprek met Roeland Byl geef ik aan dat je bijna direct internationaal moet starten, een ‘born global’ zoals je dat noemt. En dat je moet blijven innoveren. Voor hem klinkt dat idee als iets onhaalbaar, bijna een fantasma, en kan je dat niet realiseren… . ‘Vanuit België een internationaal bedrijf opbouwen is een utopie’, redeneerde hij. “Je moet wel een gek zijn.”

Xavier Damman, de oprichter van Storify, is op dat gebied heel wat duidelijker. Volgens hem is het niet mogelijk een marktleider te bouwen vanuit België. Je kan eraan bijdragen, maar de markt ‘België’ is te klein en te complex (volgens hem eigenlijk onbestaande) en het aanwezige kapitaal is onvoldoende. Zijn devies is dat je om in de eerste liga te spelen, best direct naar Silicon Valley trekt (of een ander gebied). Xavier is iemand waar we nog veel van gaan horen, hoewel ik wel betrokken partij ben (ik ben adviseur aan Storify, en Xavier zat ooit bij Skynet toen ik er ceo was)

Technology, zeker via web en mobile, is dikwijls geen differentiator meer. Webplatformen zijn vrij makkelijk kopieerbaar. Kijk maar naar wat het bedrijf Rocket Internet doet vanuit Berlijn. Zij spotten de trends uit de VS of Azië, en kopiëren dan het concept in Europa. Ze hebben een ‘machine’ van mensen en middelen om dat ongelofelijk snel het uit te rollen. De ‘Europese’ Ebay, Groupon, Amazon, Youtube, en ga zo maar door. Alles wat met eCommerce te maken heeft.

Het verschil wordt meestal gemaakt door marketing. Niet marketing in zijn traditionele vorm, dat te dikwijls geïdentificeerd wordt met reclamefilmpjes of andere affichagecampagnes. Neen, marketing waarin je een globale community van mensen betrekt bij je product of dienst. Een community creëren rond je bedrijf is onwaarschijnlijk moeilijk. De sociale media, maar ook de tijdsgeest zorgen voor een nieuwe vorm van communicatie, waarbij de transparantie quasi totaal is. Het is niet meer mogelijk om 2 verschillende boodschappen uit te sturen. Mediagebruik loopt nu kriskras door elkaar, tv en internet groeien stilaan uit tot media die onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden (die mekaar beïnvloeden en versterken), waarden winnen terug aan belang, en duurzaamheid zal alleen maar toenemen als belangrijke waarde.

Dus ja, marketing heeft nood aan innovatie, net zoals innovatie nood heeft aan marketing.

Is het mogelijk? Ik denk dat Europa een kentering aan het maken is. Innovatie en ondernemerschap komen eindelijk terug op de agenda. Veel te traag naar mijn zin, maar het staat tenminste wel op de agenda. Wel, ik denk dat we voor de eerste keer een domein hebben waarin Europese bedrijven het voortouw kunnen nemen, namelijk technologie-gedreven bedrijven in de creatieve industrie. Muziek is een eerste domein waarin Europese initiatieven het voortouw nemen, met bijvoorbeeld platformen als Soundcloud, Spotify, Deezer, Songkick, en nog een aantal andere. Maar ook in de media, mode en zelfs product development domeinen ben ik hoopvol. En in deze beperk ik me dan nog tot B2C omgevingen en ICT en media, want ook in biotech, cleantech, B2B omgevingen en de zorgsector liggen enorme mogelijkheden.

In elk geval: met ons bedrijf gaan we proberen vanuit Europa te groeien, en wij zijn zeker niet de enige. Mijn tijd in Los Angeles komt tot een einde, van bijna fulltime, naar halftime en nu eerder nog exemplarisch. Na omzwervingen in Amsterdam, München, San Francisco en LA, keren we nu even terug naar Brussel als vaste woonplaats.

Ondernemen vanuit de Europese hoofdstad, wij gaan ervoor en hopelijk velen met ons. Europa, België en Vlaanderen en Wallonië hebben nood aan succes story’s die aantonen dat ondernemen vanuit Europa wel mogelijk is. Moeilijk – zeker, maar mogelijk. Het is de enige weg om uit deze economische impasse te geraken, en een zinvol toekomstperspectief te creëren voor de jonge generatie die eraan komt.

Kortom: innovatie heeft marketing nodig, marketing heeft nood aan innovatie, en we hebben allemaal nood aan goesting, lef en middelen om een ondernemende cultuur te stimuleren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content