Base blijft uit businessmarkt
GSM-operator Base blijft weg uit de bedrijfsmarkt zolang de regelgever BIPT niet ingrijpt. Volgende maand, in april, wordt de uitspraak van de rechtbank verwacht over de claim van 500 miljoen euro tegen Belgacom.
GSM-operator Base blijft weg uit de bedrijfsmarkt zolang de regelgever BIPT niet ingrijpt. Volgende maand, in april, wordt de uitspraak van de rechtbank verwacht over de claim van 500 miljoen euro tegen Belgacom.
Base blijft wel de onderkant van de bedrijfsmarkt aanpakken en heeft daarvoor onder andere een samenwerking met Unizo. Het heeft echter geen plannen om grotere ondernemingen voor zich te winnen. “We geraken er gewoon niet binnen”, vertelde woordvoerder Bart Vandesompele naar aanleiding van 10 jaar Base. “Wij moeten Proximus 7 cent betalen voor de terminatie van de oproepen, maar Proximus biedt bij bijvoorbeeld het ministerie van Defensie 4,9 cent aan. Daar kunnen wij dus niet meespelen. We mogen immers niet met verlies verkopen.”
Volgens Vandesompele is de uitspraak volgende maand, in april, door de rechtbank dan ook zo belangrijk. Zes jaar geleden legde Base klacht neer tegen Proximus wegens misbruik van zijn dominante positie. Base claimt 500 miljoen euro, wat volgens Vandesompele inmiddels dankzij interesten opgelopen is tot 1 miljard euro.
Base, dat zijn bedrijfsnaam inmiddels wijzigde tot KPN Group Belgium, is zeven jaar na de lancering in 2002 met een campagne begonnen om het merk Base opnieuw te promoten. Het telt vandaag 2 miljoen abonnees. Nog eens 1,44 miljoen klanten zijn klant bij partners en leveren dus heel wat minder winst op voor de gsm-operator. “Zolang de klanten afgesnoept worden van Proximus en Mobistar is dat geen probleem.” Base heeft een totaal marktaandeel van 23,6 procent (inclusief partners), goed voor een omzet van 647 miljoen euro.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier