Base trok in het derde kwartaal 18.000 nieuwe postpaidklanten aan, en onder meer dankzij de goed presterende partner Mobile Vikings kwamen er ook opnieuw prepaidklanten bij. De omzet van de telecomoperator daalde wel met 2,8 procent tegenover hetzelfde kwartaal vorig jaar, tot 176 miljoen euro.
De onderliggende inkomsten uit mobiele diensten van Base daalden jaar op jaar met 1,3 procent, maar laten ten opzichte van het vorige kwartaal (min 1,9 procent) wel ‘een verbeterende trend’ zien, aldus CEO Jos Donvil.
Goede post- en prepaidprestaties
Dat is volgens het bedrijf te danken aan de goede postpaidprestaties: er kwamen netto 18.000 klanten met een abonnement bij.
Opvallend is dat Base ook netto 75.000 nieuwe prepaid-klanten telde. Sinds de nieuwe telecomwetgeving, die uitstappen uit een abonnementsformule eenvoudiger maakt, in voege is, zijn prepaid-kaarten nochtans minder in trek.
Het zijn voornamelijk de wholesale-partners van Base die verantwoordelijk zijn voor de groei in het prepaid-segment, luidt het. Mobile Vikings is veruit de belangrijkste van die partners.
Geen woord over Snow
Over Snow, de digitale televisiedienst van Base Company, blijft het stil in de rapportering van de cijfers. Het bedrijf zegt niet hoeveel klanten die dienst momenteel in huis heeft, maar volgens een woordvoerder ‘loopt de verkoop vlekkeloos en wordt er ook nog verder in geïnvesteerd’. Base verkoopt digitale televisie via het netwerk van Belgacom.
De ebitda – winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen – van Base Company klokte in het derde kwartaal in vergelijking met vorig jaar 19 procent lager af op 38 miljoen euro. Dat is volgens het bedrijf te wijten aan lagere omzet, hogere trafiekkosten door tariefformules met een vaste kost en een provisie van 2 miljoen euro voor een zendmastbelasting in het Waalse gewest. (Belga/MI)