Base wil meteen inzetten op 4G
Base is van plan om snel een 4G-netwerk uit te bouwen.
Base (KPN Group Belgium) is van plan om snel een 4G-netwerk uit te bouwen. “We willen van bij de aanvang op hetzelfde niveau staan als Belgacom en Mobistar”, zegt ceo Jos Donvil. Telecomoperator Base grijpt haar tiende verjaardag aan om enerzijds terug te blikken op het verleden, en anderzijds de strategie voor de komende tien jaar uit te tekenen. “We blijven een mobile centric bedrijf”, zegt ceo Jos Donvil: “Wij gaan dus zelf niet in vaste connectiviteit investeren en dingen als quadruple play of convergentie moet je van ons niet verwachten.”
De ceo toont zich tevreden over de afgelopen tien jaar. “Mee dankzij ons is mobiele communicatie goedkoper geworden”, zegt Donvil die duidelijk maakt dat zijn bedrijf lage prijzen wil blijven uitspelen. “Maar als er één wijziging in onze strategie is, dan is het wel dat we bij 4G meteen van bij de aanvang volop willen concurreren en niet twee jaar achterstand oplopen zoals met 3G”, aldus Donvil. Al zou die 3G-achterstand ondertussen al voor een groot deel weggewerkt zijn.
Uit metingen van het BIPT moet blijken dat Base ondertussen 89,2% van bevolking van een outdoor 3G-signaal (HSPA) voorziet. “We zijn er nog niet helemaal, dus we blijven 3G nog verder uitbouwen”, zegt Donvil. In februari werd Base nog beboet omdat het niet de vereiste dekking van 85% haalde. Ter vergelijking: Belgacom biedt 97% dekking.
‘Even snel als andere operatoren’ Met 4G wil Base dus wél meteen van bij het begin concurreren. De eerste testen zouden al lopen, al wil Donvil zich niet laten vastpinnen op een timing voor de uitrol. Ook over de grootorde van de investeringen in de uitbouw van netwerk wil de ceo niets kwijt. “Belangrijk is dat we even snel als de andere twee operatoren willen gaan”, klinkt het.
Vanaf 1 juli kunnen 4G-licentiehouders mobiele internetdiensten op basis van LTE gaan aanbieden. Op dit ogenblik heeft nog geen enkele van de vier licentiehouders duidelijk gemaakt wanneer het een commercieel aanbod wil lanceren.
Base kondigde overigens meteen ook aan dat alle klanten – behalve de b2b-klanten – vanaf vandaag kosteloos kunnen overstappen naar een andere operator. “Ja, dat is een risico dat we nemen, maar onze klantentevredenheid is goed”, zegt Donvil. “Dit houdt ons scherp, we gaan de uitdaging aan en hopen dat de markt ons zal volgen.”
Met de maatregel anticipeert Base op het wetsvoorstel van minister van Economie Johan Vande Lanotte. In dat voorstel zou de opzegvergoeding pas wegvallen na 6 maanden abonnement. Waarom de maatregel dan niet voor zakelijke klanten geldt? “Omdat we daar nog niet sterk genoeg staan. We zijn er wel voorstander van maar kijken toch ook naar de andere operatoren”, aldus nog de ceo.
Andere gsm-operatoren niet onder de indruk van ‘charter’ Mobistar en Proximus zijn niet geïmponeerd door het charter dat Base heeft gelanceerd. Ze stellen dat ze zelf al de nodige engagementen met hun klanten zijn aangegaan.
Base heeft in enkele kranten een ‘charter voor de vrije mobiele consument’ geplaatst. Daarin wordt de belangrijkste gsm-operatoren van België opgeroepen om de sector aantrekkelijker te maken voor de consument. Zo wordt onder meer gevraagd om duidelijkere contracten, transparantere tarieven, proactieve communicatie bij hoge facturen en vrij verkeer tussen de operatoren.
Proximus is alvast niet overweldigd door de oproep. “We hebben Base niet nodig om ons tegenover onze klanten te engageren”, zegt woordvoerster Frédérique Verbiest. “We maken al langer werk van de zaken die in het charter worden aangehaald, zoals het verbeteren van de klantendienst of het transparanter maken van de tariefformules.”
Bij Mobistar klinkt eenzelfde geluid. “We hebben onze eigen verbintenis met de klanten en het lijkt me dan ook niet nodig om dat charter te ondertekenen”, aldus Patti Verdoodt. “In de tariefplannen die we in april gelanceerd hebben, maken wel al werk van de door Base aangehaalde punten”, klinkt het.
Ook het afschaffen van de opzegvergoeding zorgt niet voor ongerustheid. Proximus en Mobistar benadrukken dat ze in hun portfolio nu al aanbiedingen hebben zitten die kosteloos kunnen worden opgezegd. “De keuze om daarop in te gaan, laten we over aan de consument”, luidt het bij beide bedrijven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier