Bedrijven chatten steeds vaker
In 85 % van alle Noord-Amerikaanse bedrijven wordt instant messaging (IM) als courant communicatiemiddel gebruikt. Wereldwijd blijft het beperkt tot 20 %, maar tegen 2008 zou dit tot 80 % oplopen.
Dat zijn de voornaamste conclusies uit een verslag van analistenbureau The Radicati Group. Ditzelfde rapport verwacht ook een toename van het aantal IM-gebruikers binnen bedrijven tot 72 miljoen tegen einde 2008. De leveranciers van IM-technologie zouden tegen die tijd een gezamenlijke omzet draaien van 413 miljoen dollar, aldus nog The Radicati Group.Van alle bedrijven die IM inzetten als bedrijfscommunicatiemiddel, doet 44 % dit vooral om de interne bedrijfscommunicatie te verbeteren. 33 % wil hiermee zijn rekening voor lange-afstandsgesprekken indijken, en 11 % ziet er vooral een middel in om de productiviteit te verhogen.Het bureau waarschuwde overigens voor een sluipend gif voor de IM-markt: de opkomst van spim, de IM-variant van spam. Ook al heeft dit fenomeen nog niet de impact van spam voor de mail-wereld, toch kent het een opmerkelijke groei: volgens The Radicatie Group worden dit jaar 1,2 miljard spim-berichten verstuurd, een verdrievoudiging van het aantal van vorig jaar. Nu al zou de gemiddelde IM-gebruiker 3,3 spim-berichten per dag ontvangen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier