Bedrijven hebben geen benul van impact van outsourcing

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Minder dan de helft van de (bevraagde) cio’s en cfo’s hebben zich de moeite getroost om de financiële impact van outsourcing binnen hun bedrijf te meten.

Minder dan de helft van de (bevraagde) cio’s en cfo’s hebben zich de moeite getroost om de financiële impact van outsourcing binnen hun bedrijf te meten.

Een en ander blijkt uit een bevraging van it-dienstenleverancier Cognizant en de Warwick Business School bij 263 cio’s en cfo’s van grote bedrijven (met een omzet van meer dan 500 miljoen dollar) in de Benelux, Frankrijk, Duitsland, Engeland en Scandinavië. 29 procent van de bevraagden geeft jaarlijks meer dan 50 miljoen dollar uit aan outsourcing.

Minder dan de helft van hen (43 procent) heeft een poging gedaan om de financiële impact te meten van outsourcing binnen hun bedrijf. 37 procent heeft nog nooit geprobeerd de return-on-investment (RoI) van outsourcing te weten. Van de cio’s en cfo’s die dat wel gedaan hebben, is slechts één op vijf echt zeker van de kwaliteit van die meting.

Managers kennen meestal de prijs van outsourcing, maar niet de meerwaarde. 37 procent van de cfo’s klaagt ook over de beperkte feedback van de cio’s over de eventuele voordelen (of nadelen) van outsourcing.

Cognizant, dat de bevraging mee uitvoerde, is als leverancier uiteraard overtuigd van de langetermijnvoordelen van outsourcing. Het bedrijf stoort zich daarom aan het kortetermijndenken van veel managers. “Het onderzoek toont echter aan dat veel organisaties kansen missen wanneer ze de impact van outsourcing binnen het bedrijf niet goed meten”, klinkt het in het persbericht. “Het lijkt alsof het management beslissingen maakt rond outsourcing die gebaseerd zijn op kostenbesparing op de korte termijn.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content