Bpost brengt ‘cryptopostzegel’ uit

De vorige uitgave van de digitale postzegel die in Luxemburg, Oostenrijk en Nederland is verschenen.
Pieterjan Van Leemputten

Meer dan twee jaar na de hype rond NFT’s springt ook bpost op de kar door een postzegel uit te brengen die ook een NFT is. Het wil zo haar ‘drang naar innovatie’ onderstrepen. Al is die ver zoek in dit project.

Vanaf 21 oktober gaat bpost in haar webshop voor het eerst cryptopostzegels verkopen. Het doet dat in samenwerking met de Oostenrijkse post. Eerder deden ook de postbedrijven van Nederland en Luxemburg mee met de uitgave.

Het gaat om een zelfklevende postzegel met een ‘3 world’ waarde. Dat wil zeggen dat de postzegel kan worden ingezet voor zendingen tot 100 gram in de rest van de wereld.

Maar wat de postzegel speciaal maakt volgens Bpost is dat die naast de fysieke zegel ook uit een NFT bestaat die via een QR-code op de verpakking kan gescand worden, op een blockchain wordt geregistreerd en worden uitgewisseld.

Voor verzamelaars

‘Met dit project onderstreept bpost zijn drang naar innovatie’, staat te lezen in de aankondiging. Al verdient die uitspraak wel wat nuance. Zo is er geen enkele functionele of innovatieve meerwaarde aan de NFT in kwestie. Het maakt zendingen niet beter traceerbaar, het garandeert geen betere verzending. Bpost spreekt van een ‘digitale tweeling’, maar voor zover het duidelijk is, kan je niet aan de NFT zien of de fysieke postzegel die er aan gekoppeld is al werd gebruikt.

Functioneel is het dus een standaard postzegel met een QR-code op de verpakking die je diezelfde postzegel digitaal zal tonen.

Ook het tijdstip is opmerkelijk. Bpost spreekt over NFT’s en innovatie terwijl de hype rond NFT’s grotendeels voorbij is. De eerste NFT dateert van 2014 en het digitaal verzamelen werd een kleine hype rond 2021. Toen werden enkele digitale afbeeldingen voor hoge bedragen verkocht en haalden enkele startups rond NFT’s miljoenen dollars op. Sindsdien is de interesse voor de digitale hebbedingetjes grotendeels voorbij.

Vandaag zijn NFT’s vooral een niche verzamelobject. Ze kopen om later voor veel geld te kunnen doorverkopen is in de meeste gevallen ijdele hoop gebleken. Bpost doet die belofte voor alle duidelijkheid niet. Het mikt met haar cryptozegel vooral op filatelisten.

Nederlandse Babystieren

Bpost onthult het design van haar cryptozegels pas in september, maar we vinden al wel meer informatie bij PostNL, dat binnenkort voor de derde keer zo’n zegels uitbrengt.

Daar leren we dat je je eigen NFT-wallet moet koppelen aan cryptostamp.com en dat de NFT’s op het Polygon-netwerk worden bewaard.

PostNL, dat al even meedraait in het systeem, meldt daarbij ook unieke mogelijkheden zoals het samenvoegen van NFT’s tot een andere unieke NFT in de vorm van een babystier. ‘De babystier is een nieuwe unieke NFT die je krijgt door een NL crypto stamp safe te morphen met de eerste NL crypto stamp- stier.’ Aldus PostNL op haar NL crypto stamp website.

Extra inkomstenbron

Maar laten we vooral benoemen wat dit is: een inkomstenbron. Door zegels te verkopen gericht op verzamelaars, verkopen zowel bpost als andere deelnemers producten die een dienst omvatten (het verzenden van een brief), waarbij die dienst in veel gevallen niet zal worden gebruikt.

Bpost is daarin niet de eerste. Al in 2022 zei Club Brugge dat het NFT’s ging uitgeven van bijzondere spelmomenten, een opzet waarbij kopers een digitaal ticketje kregen, zonder echte meerwaarde. Het plan werd later in stilte afgevoerd.

Ook studio 100 sprong dat jaar op de kar, maar hanteerde inhoudelijk een heel andere aanpak. Hier diende de NFT en het gebruik van blockchain vooral als onderliggende technologie. Waarbij je als koper een unieke ervaring (bijvoorbeeld een backstage bezoek) kon kopen.

Hoeveel de cryptozegels bij bpost zullen kosten is nog niet bekend. Bij PostNL betaal je voor de meest recente uitgave 10,80 euro voor één zegel en de NFT.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content