Duitse routerfabrikant AVM verandert naam in FRITZ!

CC: FRITZ!
Trees Vandamme
Trees Vandamme Freelance journaliste

De Duitse netwerkspecialist AVM gaat voortaan door het leven als FRITZ!, naar het merk van zijn bekende routers en smart-homeproducten. De naamswijziging moet de herkenbaarheid van het merk vergroten en verwarring vermijden.

In plaats van twee merken – een voor het bedrijf en een voor de producten – kiest AVM hiermee voor één helder label. De merknaam FRITZ! is bij consumenten al jaren een begrip, terwijl de bedrijfsnaam AVM vooral onder professionals bekend was. Voor klanten en partners verandert er inhoudelijk niets.

De strategie past binnen een bredere trend waarbij techbedrijven hun merk vereenvoudigen voor duidelijkere positionering. In dit geval is het ook een kwestie van logica: alle producten heten al jaren FRITZ!, dus nu volgt ook het moederbedrijf. Daarmee verdwijnen de initialen AVM (een afkorting van ‘Audiovisuelles Marketing’) na bijna 40 jaar uit de Duitse markt.

FRITZ! is marktleider in Duitsland op vlak van thuisnetwerken, met producten als modems, mesh-routers en slimme stekkers. Vorig jaar draaide het bedrijf, dat zo’n 900 medewerkers telt, nog 630 miljoen euro omzet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise