Amazon gaat 1 miljard investeren in België: ‘Directe erkenning van onze innovatiekracht’

© Getty Images

Amazon is van plan om tot 2027 één miljard euro te investeren in België, zo kondigde de Amerikaanse webwinkel aan tijdens de economische missie in Californië. Met de investeringen wil het bedrijf ‘de klantenervaring verbeteren’, verklaarde Eva Faict, countrymanager voor Amazon België en Nederland. Zo wil het bedrijf starten met pakjesleveringen op dezelfde dag van bestelling.

Veel details over waaruit de investering van precies bestaat, gaf Faict deze week niet. Een deel van het geld gaat alvast naar infrastructuur: in Antwerpen heeft Amazon al zijn eigen logistieke centrum. Daarnaast zal de techreus ook extra personeel aanwerven voor de Mechatronics-afdeling in Hamme, maar hoeveel mensen precies wilde Faict evenmin kwijt. Op dit moment heeft het bedrijf 400 werknemers in ons land.

 

Tot slot gaat een deel van het geld naar het beter begeleiden van Belgische kmo’s die hun artikelen via het Amazon-platform wereldwijd kunnen aanbieden. ‘Zij zullen over meer data-functionaliteiten kunnen beschikken’, klonk het onder meer.

Vliegwieleffect

De topvrouw verzekerde ook dat Amazon met bpost wil blijven samenwerken. ‘Dat is nu onze belangrijkste partner en dat blijft zo’, aldus Faict. ‘Maar voor de ‘same day delivery’ zijn er investeringen nodig in de logistieke keten. Amazon Logistics zal dat niet alleen doen, we gaan diversifiëren.’ De dienst om dezelfde dag te leveren, zou er al binnen enkele maanden komen. Concurrent bol.com biedt die optie nu al aan, tegen extra betaling.

Vlaams minister-president Matthias Diependaele (N-VA) verwelkomde de investeringen van Amazon in België. ‘Dat is een directe erkenning van onze innovatiekracht. Hun investering richt zich specifiek op robotica en mechatronica, precies de geavanceerde clusters waar wij als Vlaamse overheid al volop op inzetten. Dat creëert een vliegwieleffect voor onze hele technologiesector.’

Afzetmarkt vergroten

Diependaele was ook positief over de mogelijkheid die Amazon sinds 2022 biedt aan Belgische kmo’s om hun producten via het Amazon-platform te verkopen. Daarvan maakten de voorbije jaren zo’n duizend ondernemingen gebruik, zoals interieurontwerper Serax en mocktailfabrikant Gimber. ‘Ondernemers krijgen via dat platform de kans om hun producten eenvoudig te commercialiseren en hun afzetmarkt internationaal substantieel te vergroten. Dat is pure exportversnelling voor onze lokale bedrijven’, aldus de Vlaamse minister-president.

Ook federaal minister voor Middenstand en Kmo’s Eléonore Simonet (MR) wees op die interessante opportuniteit. ‘We zien hoe die hefboom lokale ondernemers kan helpen hun aanwezigheid op de markt te versterken en zelfs over de grenzen heen uit te breiden, waardoor ze miljoenen klanten in heel Europa en daarbuiten kunnen bereiken.’

Momenteel halen Vlaamse bedrijven gemiddeld zo’n 28 procent van hun omzet uit e-commerce. Er is dus nog groeipotentieel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise