
Belgen kochten vorig jaar voor 17,4 miljard euro online
We hebben vorig jaar met z’n allen voor 17,4 miljard euro aan aankopen op het internet gedaan. Dat is een toename met 6,7 procent tegenover 2023, meldt de Belgische e-commercefederatie Becom.
Online shoppen groeit sterker dan shoppen in fysieke winkels, zegt Becom op basis van marktonderzoek. Voor het eerst deden Belgische consumenten een kwart van hun jaarlijkse uitgaven aan producten en diensten online. Gemiddeld spendeerden ze 97 euro bij een online aankoop.
Tickets & toys
Opvallende stijgers zijn tickets voor het openbaar vervoer en speelgoed. Online aankopen voor het openbaar vervoer stegen met vijftien procent in 2024, terwijl ze via fysieke verkooppunten met vier procent daalden. Bij speelgoed is het verschil nog groter, met elf procent meer online-aankopen en 28 procent minder aankopen in fysieke speelgoedwinkels.
Kledij wordt het vaakst gekocht, gevolgd door games, gokspelletjes en media/entertainment. Reispakketten en vliegtickets waren goed voor de hoogste omzet.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier