Colruyt vraagt klanten dataprofiel te kiezen

Colruyt vraagt aan zijn ruim 4 miljoen klanten met een Xtra-klantenkaart om toelating te geven voor persoonlijkere promo’s. Afhankelijk van het dataprofiel dat ze kiezen, geven ze meer of minder gegevens over zichzelf vrij.

De stap is nodig om gepersonaliseerde kortingen aan te bieden, zegt de retailgroep. Colruyt geeft klanten de keuze uit vier profielen: minimal, basic, connected of advanced. In het eerste profiel blijft de gegevensverwerking beperkt, in het laatste profiel deelt Colruyt data met partners voor gepersonaliseerde marketing. Om aan slimme data-analyse te doen, moet Colruyt volgens de wet expliciet toestemming vragen.

Colruyt is niet de eerste supermarktketen die de stap zet. Ook in het Superplus-programma van Delhaize moeten klanten bijvoorbeeld kiezen hoe ver ze gaan met het delen van hun gegevens. In ruil voor data kunnen consumenten extra besparen op hun aankopen. Dat gebeurt onder meer via gepersonaliseerde aanbiedingen, die alleen bepaalde klantengroepen krijgen. Bij Delhaize gaat het om ‘e-deals’, Albert Heijn heeft een gepersonaliseerde ‘bonus box’ en Lidl geeft persoonlijke ‘Coupons’.

Net als die concurrenten, wil Colruyt in de toekomst zijn promoties nog verder personaliseren. De digitale klantenkaart Xtra moet een ‘personal assistant’ worden voor de klant, zegt Ruben Missinne, eindverantwoordelijke voor Data en Analytics bij Colruyt Group. De Xtra-gebruikers moeten hun dataprofiel kiezen via de app, de website of een brief via de post. Wie de keuze niet maakt, kan op termijn geen gebruik meer maken van de Xtra-voordelen en de functies in de app. De keuze kan achteraf nog gewijzigd worden. Colruyt benadrukt dat de laagsteprijsgarantie wel voor iedereen blijft gelden.

Colruyt bouwde Xtra uit als ecosysteem voor al zijn winkelformules. Het gaat dan om supermarktketen Colruyt, maar daarnaast onder meer ook OKay, Collect&Go en Newpharma.

Partner Expertise