AI verovert Belgische kerstshoppen: één op vijf gebruikt slimme tools

© Getty Images
Trees Vandamme
Trees Vandamme Freelance journaliste

Belgen zetten steeds vaker AI in bij hun online kerstinkopen. Volgens Becom, de Belgische e-commerce federatie, gebruikt 21 procent van de consumenten artificiële intelligentie om cadeausuggesties te krijgen of prijzen tussen webshops te vergelijken. Vorig jaar was dat nog maar 8 procent.

Becom wijst consumenten op enkele basisregels om online veilig te shoppen. ‘Controleer altijd of een webshop betrouwbaar is, let op typefouten in de URL of promotieteksten, en let erop dat een domein eindigt op ‘.be’ als extra garantie,’ aldus Becom.

December blijft topmaand

De grootste piek in online aankopen valt traditioneel enkele dagen voor Kerstmis. Op 19 december 2024 realiseerden Belgische webshops nog een recorddagomzet van 66 miljoen euro, en Becom verwacht dat dit record dit jaar wordt overtroffen.

Steeds meer consumenten kopen hun kerstcadeaus dan ook last-minute online, vaak met snelle leveringen van twee tot drie dagen. Al waarschuwt de federatie wel voor mogelijke vertragingen, omdat distributiecentra in die periode traditioneel bijzonder druk zijn.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise