Generatieve AI in de supermarkt: Holland (voorlopig) voorop
Van een automatisch boodschappenlijstje tot het vertalen van een vleesrecept naar een vegetarische variant: de mogelijkheden voor AI in de supermarkt lijken legio.
Volgens professor Gino Van Ossel van Vlerick Business School zijn de verwachtingen op het vlak van AI hooggespannen. ‘Het grote voordeel dat retailers hebben, is dat ze over veel data beschikken’, liet de professor eerder optekenen bij het vakblad RetailDetail. ‘Als je je klanten kan identificeren, is er veel mogelijk. Maar als ik aan retailers vraag wat ze al met AI doen, dan is het meest gegeven antwoord ‘nog niet veel’.’
Snuffelfase
Een rondvraag leert ons dat de meeste Belgische retailers zich nog in de snuffelfase bevinden. Dat geldt onder meer voor ALDI. De keten zegt pas nieuwe technologieën te introduceren wanneer die echt waarde toevoegen, en binnen het discountprincipe passen.
Eenzelfde geluid klinkt bij Delhaize. ‘We bekijken op dit moment waar de opportuniteiten en prioriteiten schuilen’, zegt woordvoerder Roel Dekelver. ‘We voerden de eerste testen uit rond het individualiseren van receptideeën voor klanten. Maar dat zijn kleinschalige projecten. In de loop van het jaar volgt er mogelijk meer nieuws.’
Ook bij Carrefour klinkt het vooralsnog terughoudend. ‘In België analyseren we de mogelijkheid om onze klanten te helpen met AI. Wij hechten zeer veel belang aan de gegevens van onze klanten, en daarom willen we die momenteel niet gebruiken voor AI-toepassingen’, klinkt het.
Colruyt Group stelt zich bewust te zijn van het potentieel van generatieve AI. ‘We zijn actief bezig om onze medewerkers kennis te laten maken met generatieve AI,”’verduidelijkt persverantwoordelijke Paulien Kurris. Op de vraag naar concrete toepassingen blijft Colruyt Group echter op de vlakte.
Digitaal boodschappenlijstje
Voor concrete projecten moeten we dan ook bij de Nederlandse ketens aankloppen. Albert Heijn introduceerde met Gen AI Labs een eigen start-up, waar jonge talenten toepassingen rond generatieve AI kunnen verkennen. ‘Ik ben enorm enthousiast over generatieve AI en de positieve bijdrage die het voor onze klanten en collega’s kan leveren’, gaf Sjoerd Holleman, directeur strategy, analytics & digital product bij de lancering aan. ‘Via onze AI Principles kunnen wij zorgvuldig en efficiënt gebruik maken van die technologie. We werken met onze teams dan verder aan het vertalen en implementeren van die toepassingen voor Albert Heijn.’
Uit de schoot van Gen AI Labs komt bijvoorbeeld de Receptenscanner. Klanten kunnen vanuit de Albert Heijn-app een foto maken van een willekeurig recept uit een receptenboek. De app ‘leest’ de ingrediënten en vertaalt die vervolgens naar producten uit het assortiment van de supermarktketen. Alle benodigdheden komen meteen op het boodschappenlijstje terecht. Volgens de retailer wordt de toepassing almaar slimmer en herkent ze bijvoorbeeld al het verschil tussen een tomaat en tomatenblokjes. De gebruiker kan ook het aantal personen aanpassen. Vermeldt een boek een recept voor vier personen, dan vertaalt de app dat makkelijk naar een gerecht voor twee gasten. In het Gen AI Lab lanceerde Albert Heijn daarnaast ook al de pilot ‘Vegaswop’. Die toepassing vertaalt vleesrecepten automatisch in een vegetarische variant.
Toepasbaarheid en businesswaarde
Jumbo, dat in ons land 33 supermarkten telt, werpt zich eveneens in de strijd. “We hebben een multidisciplinair team samengesteld dat enerzijds zicht houdt op de snelle ontwikkelingen in het veld en anderzijds de technologie vertaalt naar (mogelijke) concrete toepassingen binnen Jumbo”, dixit woordvoerder Ronald van der Aart. ‘We houden een scherp oog op de directe toepasbaarheid en businesswaarde van de technologie. We zetten dus geen ‘AI Lab’ op dat met veel dingen experimenteert, waarvan uiteindelijk maar een fractie waardevol blijkt te zijn’, lijkt de supermarkt te sneren naar de strategie van Albert Heijn.
Jumbo gebruikt generatieve AI ondertussen op verschillende plaatsen binnen de organisatie. De supermarktketen migreerde met behulp van die technologie 60.000 recepten van het culinaire platform Smulweb naar de eigen website. Het heeft daarbij zowel de tekst als de foto’s met behulp van generatieve AI aangepast of gegenereerd op maat van de eigen website. ‘Op dit moment verbeteren we aan de hand van dezelfde technologie de zoekfunctie op onze website’, luidt het.
‘Het grote voordeel dat retailers hebben, is dat ze over veel data beschikken’
Van der Aart voegt toe dat de toepassing van generatieve AI verder reikt dan het winkelkarretje. ‘Onze Jumbo Tech Campus gebruikt GenAI-tools voor het reviewen en debuggen van de code van onze ontwikkelaars. We passen de technologie tevens toe voor het genereren van content voor recruitmentcampagnes en voor het verbeteren van de trainingsmogelijkheden voor onze medewerkers, bijvoorbeeld door een geschreven curriculum om te zetten in een videoscript. Ook bij het Jumbo Service Center passen we GenAI toe om onze klantendienstverlening verder te optimaliseren.’
Minder voedselverspilling
Via Too Good To Go kunnen gebruikers op het einde van de dag voedselproducten bestellen die doorheen de dag niet verkocht zijn. Kunstmatige intelligentie moet de supermarkten nu helpen om die producten sneller, beter en eenvoudiger te lokaliseren. ‘Elke dag controleren medewerkers in supermarkten handmatig de producten om na te gaan of de houdbaarheidsdatum overschreden is’, liet CEO Mette Lykke in een interview met Bloomberg Green optekenen. ‘Dat proces is tijdrovend en gaat gepaard met een foutenmarge.’ De AI-softwaretoepassing van Too Good To Go houdt rekening met het klantgedrag, de seizoensgebondenheid van het product en andere overwegingen om in te schatten hoe waarschijnlijk het is dat een product op een bepaald moment in een winkel wordt verkocht.
Algoritmen presenteren regelmatig een lijst met bijna-vervallen producten aan medewerkers, waardoor ze minder handmatige controles hoeven uit te voeren. Uiteraard geeft de app aan wanneer ze voedsel kunnen doneren of met een fikse korting verkopen via de gelijknamige app van Too Good To Go.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier