Onlineverkoop boomt ook in 2022 in ons land
De onlineverkoop in ons land kende ook in 2022 een enorm succes. Er werd maar liefst 22 procent meer online gekocht dan het jaar voordien. Dat blijkt uit de BeCommerce Market Monitor.
Zo’n 8,5 miljoen Belgen kochten minstens één item online in 2022, in totaal waren er 170 miljoen online aankopen met een totale waarde van 14,7 miljard euro.
De resultaten van de Market Monitor, een onderzoek door GfK voor BeCommerce, met de steun van de Nationale Loterij en FedEx, tonen aan dat e-commerce in België nog altijd in een opwaartse beweging zit. De cijfers van 2022 overstijgen zelfs die van coronajaar 2020. In 2022 werden 34 procent meer online aankopen geregistreerd dan in 2020. Ook in de waarde die ze vertegenwoordigen, zit een sterke stijging van 43 procent: 14,7 miljard euro in 2022 ten opzichte van 10,3 miljard euro in 2020.
De top 3 categorieën binnen het service segment staan in voor 80 procent van de totale uitgaven aan diensten. De categorie pakketreizen staat aan de top met 41 procent, gevolgd door losse vliegtuigtickets en accommodaties met 27 procent, en tickets voor attracties en events met 13 procent.
Binnen het productsegment is de top 3 van 2022 in uitgaven dezelfde als die van 2021: kleding (22 procent), voeding en aanverwante boodschappen (15 procent) en schoenen en accessoires (11 procent).
Daar waar de verwachtingen er leken op te wijzen dat consumenten na de coronacrisis weer massaal offline zouden shoppen, geven deze cijfers weer dat dit niet zo is. Het aandeel van online aankopen ten opzichte van de totale markt schommelde tussen 12,4 procent in het vierde kwartaal van 2021 en 12 procent in hetzelfde kwartaal vorig jaar.