Eerst de strategie, dan de roadmap: Colruyt voert dataplatform Collibra in

Ruben Missine en Felix Van de Maele © Colruyt Group

Bedrijven weten ondertussen dat data waardevol zijn. Maar minstens even belangrijk is dat ze hun dataverhaal niet als een louter technologisch traject bekijken. De datatransformatie van Colruyt Group is alvast een mooi voorbeeld van een goede aanpak.

Collibra ontwikkelt software voor datamanagement en staat bekend als de eerste Belgische eenhoorn. Het bedrijf lauwerde Colruyt Group onlangs als ‘Adoption Hero’. CEO Felix Van de Maele van Collibra kwam de bijhorende award persoonlijk overhandigen. Het datatransformatietraject van Colruyt Group is erop gericht data samen te brengen en daar waarde uit te halen.

‘Collibra fungeert daarbij als het sluitstuk van het geheel’, zegt Ruben Missinne, Colruyt Group data & analytics officer. ‘Eerst hebben we het grondwerk verricht, met de uitwerking van onze datastrategie en de bijhorende doelstellingen.’ Een dataplatform was de logische volgende stap. Dan pas kwam Collibra in het vizier, met Datashift als implementatiepartner.

Van strategie tot roadmap

Die aanpak lijkt logisch, al gebeurt het in de praktijk nog altijd dat bedrijven vanuit een tool trachten te vertrekken. ‘Klopt’, zegt Felix Van de Maele, ‘en dat is niet de ideale manier van werken. Daarin schuilt ook het belang van onze implementatiepartners. Zij moeten klanten ervoor behoeden enkel op de technologie te focussen, zonder oog voor strategie of methodologie.’

‘AI is data. ChatGPT is daar een goed voorbeeld van. Die toepassing staat of valt met de data die ze gebruikt’

Colruyt Group vermeed die valkuil door niet alleen eerst een strategie uit te tekenen, maar de doelstellingen vervolgens ook in een concrete roadmap te vertalen. ‘Het komt erop neer dat we daarbij concrete use cases als vertrekpunt nemen’, legt Missinne uit. ‘De vraag van de gebruiker matchen we met de dataproducten die we aanbieden.’ In een volgende stap wil Colruyt Group de drempel naar die dataproducten verder verlagen, door ze via een soort interne marktplaats aan te bieden.

De logische volgende stap

Data gelden vandaag als een belangrijke asset binnen elke organisatie. Toch is die houding relatief nieuw. ‘De meeste bedrijven hadden inderdaad lange tijd helemaal geen focus op data’, zegt Van de Maele. ‘Maar de voorbije vijftien jaar is er veel veranderd, waardoor data als topic wel op de agenda kwam. Denk aan de toename in het gebruik van clouddiensten, waardoor bedrijven over data moesten nadenken, of nieuwe regelgeving zoals GDPR.’

Doorheen de jaren kwamen er ook almaar meer tools bij om met data aan de slag te gaan en nam ook het aantal mensen dat die tools gebruikt alleen maar toe. ‘AI is de volgende stap in die evolutie’, zegt Van de Maele. En het is een logische stap. ‘Want AI is data. ChatGPT is daar een goed voorbeeld van. Die toepassing staat of valt met de data die ze gebruikt.’

Stijgend maturiteitsniveau

Felix van de Maele: ‘AI maakt governance sexy.’

Door de opkomst van kunstmatige intelligentie ontstaan nieuwe vragen rond data governance. Al verbaast dat niet echt. AI zorgt voor nieuwe risico’s bij het gebruik van data. In dat kader zullen we de komende tijd heel wat nieuwe regulering zien opduiken. Dat onderstreept het belang van een goede governance alleen maar. Veel bedrijven bouwen vandaag compleet nieuwe AI-modellen, waarbij ze hun eigen data gebruiken – en er zo dataproducten van maken. Dat vraagt om een duidelijke omkadering. ‘AI maakt governance weer sexy’, zegt Van de Maele.

Wijst het erop dat het maturiteitsniveau van de omgang met data toeneemt? ‘Dat niveau stijgt, maar het gebeurt relatief traag. Het duurt lang. Vergelijk het met de introductie van ERP en CRM in de jaren negentig. Het heeft ook dertig jaar geduurd voor de mensen echt begrepen waar die applicaties voor dienen.’ Bij alles wat met data te maken heeft, is dat niet anders. ‘Iedereen zegt vandaag wel dat data en data governance heel belangrijk zijn, maar heel vaak blijft het een horde. Hoe pak je je datastrategie goed aan en hoeveel budget, tijd en moeite mag dat kosten?’ Dat blijft nog vaak een moeilijk vraagstuk.

Kip en ei

Felix Van de Maele ziet het als zijn rol om bedrijven ervan te overtuigen dat het hele dataverhaal wel degelijk mission-critical is. ‘Het helpt alvast om eerst je datamaturiteit te verbeteren en dan pas de stap te zetten naar usecases en technologie.’ Zoals Colruyt Group het aanpakte, dus. ‘Al is het ook een verhaal van kip en ei’, besluit Ruben Missinne. Een eerste usecase kan ook een hefboom bieden om de datamaturiteit aan te pakken – en omgekeerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content