Spotify leidt onverwacht verlies ondanks groeiend aantal abonnees

© Getty Images

Ondanks een groeiend aantal abonnees heeft muziekstreamingdienst Spotify onverwacht verlies geboekt in het tweede kwartaal van 2025. Onder meer de gestegen personeelskosten wegen op de resultaten van het bedrijf.

Spotify heeft nu 696 miljoen gebruikers die maandelijks muziek en podcasts luisteren via het platform. Dat zijn er 11 procent meer dan een jaar geleden. In totaal hadden 276 miljoen mensen een Premium-abonnement, en dat is 12 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Onder de streep resteerde in het tweede kwartaal echter een verlies van 86 miljoen euro, vergeleken met een nettowinst van 274 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De omzet groeide met 10 procent tot 4,2 miljard euro, wat beneden de verwachtingen is van marktkenners. Er werd aan salarissen en andere diensten aan de werknemers 98 miljoen euro meer betaald dan het bedrijf had begroot. Dat heeft volgens Spotify vooral te maken met de gestegen aandelenkoers.

Breder aanbod

De streamingdienst richtte zich het afgelopen halfjaar vooral op de groei van zijn video- en advertentieactiviteiten. Hoewel Spotify bekendstaat als muziekdienst concurreert het steeds nadrukkelijker met YouTube. Het bedrijf breidt zijn aanbod op het platform bovendien gestaag uit, onder meer met podcasts, muziekvideo’s en concertregistraties. Ook lanceerde Spotify eerder dit jaar een functie op basis van kunstmatige intelligentie, waarmee stemmen voor audioreclames kunnen worden gegenereerd om deze betaalbaarder te maken.

Voor het huidige kwartaal verwacht Spotify dat het aantal klanten met een Premium-abonnement zal groeien naar 281 miljoen. Daarbij zal de omzet waarschijnlijk wel gedrukt worden door een zwakkere dollar, aldus het bedrijf.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content