Het aantal actieve gebruikers van het muziekstreamingplatform Spotify is in het afgelopen jaar met 11 procent gestegen naar 713 miljoen in het derde kwartaal. Dat liet het Zweedse bedrijf dinsdag weten. Daarmee overtreft het de verwachtingen van analisten, die op 711 miljoen gebruikers hadden gerekend.
Spotify is een groeiend bedrijf, zo tonen de cijfers van het derde kwartaal. De kaap van 700 miljoen actieve gebruikers heeft Spotify bereikt en zelfs gepasseerd. 281 miljoen van die gebruikers luistert via een betalend abonnement. ‘De activiteiten zijn solide’, zegt Spotify’s algemeen directeur Daniel Ek. ‘We beschikken over de nodige middelen om zowel omzetgroei als winststijgingen te garanderen.’
Met die ‘middelen’ verwijst Ek onder meer naar de prijsstelling. Spotify heeft onlangs zijn prijzen op verschillende markten verhoogd met ongeveer 9 procent. De streamingdienst biedt ook nieuwe producten aan, zoals een berichtenplatform en technologie om muziek te mixen, en is samenwerkingen aangegaan met onder andere Netflix om ook videopodcasts aan te bieden.
Zijn investeringen en verhoogde tarieven hebben Spotify een omzet van 4,27 miljard euro opgeleverd in het afgelopen kwartaal. Daarmee gaan de cijfers met 7 procent de hoogte in en laten ze opnieuw de analisten, die een omzet van 4,23 miljard euro voorspelden, achter zich. De nettowinst kwam neer op 899 miljoen euro en de bedrijfswinst steeg met 28 procent naar 582 miljoen euro.
Daniël Ek zal zijn functie begin 2026 overdragen aan Spotify’s directeurs Alex Norström en Gustav Söderström. Voor zijn aftreden streeft Ek nog naar een totaal van 745 miljoen actieve gebruikers en 289 miljoen abonnees.