Spotify ziet vooral aantal niet-betalende gebruikers groeien

Spotify-topman Daniel Ek. © Antoine Antoniol/Getty Images

Spotify had in het tweede kwartaal van 2023 ruim een kwart meer gebruikers dan een jaar eerder. In totaal ging het om 551 miljoen mensen die maandelijks muziek streamen. Van die gebruikers betaalt zo’n veertig procent voor een Premium-abonnement, maar de groei daarvan bleef wel wat achter bij de totale groei. De groep mensen die de dienst gratis gebruikt, en dus advertenties hoort, groeide sterker.

De Premium-abonnees gaven gemiddeld ook minder uit per maand. Het gaat om 4,27 euro per gebruiker, zes procent minder dan een jaar eerder. Dat lage bedrag (Spotify kost bij ons minstens 10,99 euro per maand) heeft voor een groot deel te maken met de goedkope abonnementen in landen als India en Sri Lanka, waar de dienst nog geen anderhalve euro per maand kost. Deze week kondigde Spotify overigens al aan de prijzen voor de abonnementen in vijftig landen, waaronder ook België, te gaan verhogen.

De inkomsten uit advertenties gingen met twaalf procent omhoog tot 404 miljoen euro. Dat is een klein deel van de haast 3,2 miljard euro die heel Spotify aan omzet binnenhaalde. Maar het Zweedse bedrijf geeft nog altijd meer geld uit dan er binnenkomt. Er was een operationeel verlies van 247 miljoen euro.

Analisten teleurgesteld

Spotify zelf spreekt van een zeer sterk kwartaal, maar analisten waren teleurgesteld. Zij hadden op meer nieuwe gebruikers gerekend en een hogere omzet en brutowinstmarge. Ook de verwachtingen voor de gebruikersgroei en de omzet voor het lopende kwartaal vielen beleggers tegen.

Bijgevolg ging Spotify dinsdag onderuit op de beurs in New York. Het aandeel ging 14,3 procent lager de handel uit. Spotify-directeur Paul Vogel heeft al aangegeven het personeelsbestand dit kwartaal te verkleinen. In juni schrapte het bedrijf al twee procent van alle banen, met name in de podcastdivisie, waar tweehonderd jobs sneuvelden. Daarmee hoopt het bedrijf de kosten te verlagen.

Partner Content