Belgische Itsme-concurrent MyID.be overweegt juridische stappen tegen overheid
De in 2022 gelanceerde identificatie-app MyID.be slaagt er maar niet in om opnieuw actief te worden op overheidswebsites. Door het voortdurende uitstel overweegt het Belgische bedrijf achter de app juridische stappen.
MyID.be komt opnieuw onder de aandacht nu met Smart-ID vanuit Estland nog een andere speler de strijd wil aangaan met Itsme, de populaire inlogapp van een groep Belgische banken en telecombedrijven.
In november 2022 dook MyID.be van het Belgische bedrijf U2U Consult op overheidswebsites plots op als inlogmethode naast gevestigde waarde Itsme. Enkele dagen later kwam daar al een einde aan, omdat het Centrum voor Cybersecurity een kwetsbaarheid in het systeem meende te hebben ontdekt. Sindsdien werd van MyID.be niets meer vernomen. Technisch directeur Kris Vandermotten legt nu uit dat het bedrijf al maanden wacht om weer toegelaten te worden op de Federal Authentication Service, het platform voor aanmeldsystemen op overheidswebsites.
Volgens Vandermotten hebben verschillende onderzoeken intussen aangetoond dat er van kwetsbaarheden in het systeem geen sprake is. Niets zou een herstart van MyID.be in de weg staan, maar de overheid stelt de herlancering volgens het bedrijf steeds weer uit. ‘We weten niet hoe dat komt. Elke week is er een andere reden.’ Vandermotten wil dat het in orde komt voor de commercieel belangrijkste periode van het jaar, de weken waarin de Belgen hun belastingbrief invullen via Tax-on-Web. Dat het bedrijf ongeduldig wordt, blijkt uit het feit dat het juridische stappen niet uitsluit.
‘We hebben contacten met advocaten en hebben de federale overheidsdienst Beleid en Ondersteuning (BOSA) laten weten dat we juridische stappen niet uitsluiten’, zegt Vandermotten. ‘Formele stappen hebben we nog niet gezet, want het is de bedoeling een partner te zijn van BOSA.’
Ondertussen is de app enkel in gebruik binnen een aantal bedrijven, maar dus nog niet bij het grote publiek. ‘Het hele verhaal heeft ons reputatieschade opgeleverd’, zegt Vandermotten. ‘Sindsdien is het niet gemakkelijker geworden om klanten te overtuigen van ons systeem.’