Booking gelabeld als ‘poortwachter’ onder Europese Digitale Marktenwet

De Europese Commissie heeft reiswebsite Booking als ‘poortwachter’ gelabeld onder de Europese Digitale Marktenwet. Dat hebben commissarissen Margrethe Vestager (Concurrentiebeleid) en Thierry Breton (Interne Markt) maandag bekendgemaakt. Naar X wordt dan weer een onderzoek geopend om na te gaan of het ook als gatekeeper moet worden gelabeld.

De Digital Markets Act of DMA is bedoeld om eerlijke concurrentie te garanderen op digitale platforms. Omdat de markt gedomineerd wordt door een klein aantal grote onlineplatforms, gelden voor deze zogeheten poortwachters extra verplichtingen. Na Alphabet, Amazon, Apple, Bytedance (TikTok), Meta (Instagram, WhatsApp, Facebook) en Microsoft heeft de Commissie nu dus ook Booking als poortwachter gelabeld.

‘Vakantiegangers zullen van meer keuze kunnen genieten en hotels zullen meer zakelijke opportuniteiten krijgen’, vat commissaris Vestager de impact van de beslissing toe. Commissaris Breton noemt Booking ‘een belangrijke speler in het Europese toeristische ecosysteem’.

Het bedrijf krijgt nu zes maanden de tijd om aan zijn nieuwe verplichtingen te voldoen. Zo zal Booking geen oneerlijke voorwaarden mogen opleggen aan zakelijke gebruikers, zullen bepaalde vormen van bundelverkoop verboden zijn en zullen persoonlijke gegevens die voor de ene dienst verzameld werden niet voor een andere dienst mogen worden gebruikt. Sommige verplichtingen treden echter onmiddellijk in werking, zoals de plicht om de Commissie te informeren over mogelijke nieuwe concentraties in de digitale sector.

‘Geen belangrijke bemiddelaar’

Bedrijven die als poortwachters aangemerkt zijn en de hun opgelegde eisen niet nakomen, riskeren een boete tot tien procent van de wereldwijde omzet, of twintig procent bij recidive.

De Commissie had maandag ook graag X als poortwachter aangeduid, maar het sociale netwerk heeft protest aangetekend tegen die beslissing. Ondanks het feit dat het aan de wettelijke drempels voldoet (minstens 45 miljoen actieve gebruikers per maand en een omzet van 7,5 miljard euro over drie boekjaren) argumenteert X dat het géén belangrijke bemiddelaar is tussen bedrijven en consumenten. Met een marktonderzoek zal de Commissie de zaak nu in detail nagaan. Het onderzoek moet binnen de vijf maanden afgerond zijn.

Twee andere dienstverleners worden dan weer niet aangemerkt als poortwachters, ook al voldoen ze aan de kwantitatieve drempels. Het gaat om X Ads en TikTok Ads, de advertentiediensten van de twee sociale netwerksites.

Wat verandert er met de Digital Services Act?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content