Delta klaagt CrowdStrike aan voor grootschalige computerpanne

Delta Air Lines Boeing 767-300. © Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Luchtvaartmaatschappij Delta Air Lines heeft een rechtszaak aangespannen tegen softwarebedrijf CrowdStrike na de panne afgelopen zomer. Die leidde tot veel geannuleerde vluchten, al had Delta aanzienlijk meer problemen dan anderen.

Delta zegt dat de wereldwijde panne die CrowdStrike afgelopen juli veroorzaakte tot zevenduizend geannuleerde vluchten heeft geleid. Daardoor liep Delta 380 miljoen dollar omzet mis en zat het met 170 miljoen dollar extra kosten.

Sindsdien heeft Delta al laten verstaan dat het CrowdStrike mee verantwoordelijk acht voor die schade. In een klacht die onder meer CNBC kon inkijken klinkt het dat CrowdStrike haar test- en certificatieproces omzeilde en dat het incident kon voorkomen worden “Had CrowdStrike de foute update op slechts één computer getest voor het uitrollen.”

Delta zou daarbij automatische updates van Crowdstrike hebben uitgeschakeld, maar toch werd de update uitgerold. De luchtvaartmaatschappij ziet de Falcon software, het product van CrowdStrike dat de problemen veroorzaakte, een niet-geautoriseerd achterpoortje maakte en gebruikte die Delta zelf nooit zou toestaan.

Crowdstrike zelf zegt aan CNBC dat het met getroffen klanten zakelijke overeenkomsten probeerde te sluiten ‘Maar Delta heeft een ander pad gekozen’, klinkt het. Wel zegt het dat de claims van de maatschappij gebaseerd zijn op gebrekkige kennis en desinformatie. ‘Ze reflecteren een wanhopige poging om de schuld voor haar traag herstel te verleggen, weg van een mislukte poging om haar ouderwetse IT-infrastructuur te moderniseren.’

De reactie van CrowdStrike is fel, maar niet onverwacht. Afgelopen zomer al dreigde het bedrijf met rechtszaken tegen Microsoft en CrowdStrike. Toen al nuanceerde Microsoft CEO Satya Nadella dat de IT-infrastructuur van Delta een stuk minder gemoderniseerd was, waardoor het bedrijf veel meer moeite had met het herstellen van de panne ten opzichte van concurrerende maatschappijen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content