Energieregulator is IT-problemen bij Fluvius beu en onderneemt juridische stappen
De Vlaamse energieregulator VREG onderneemt juridische stappen tegen Fluvius. Dat schrijft Het Laatste Nieuws dinsdag en is bevestigd door VREG.
De netbeheerder moest tegen 30 juni de IT-problemen oplossen die nu al bijna drie jaar aanslepen. Toch zijn er vandaag nog steeds duizenden Vlamingen die al maanden of jaren geen energiefactuur krijgen. In november 2021 lanceerde Fluvius – na heel wat vertraging en problemen in de jaren voordien – samen met de andere Belgische netbeheerders Atrias: een centrale databank die het uitwisselen van de gegevens van uw energieverbruik en uw factuur met de energieleveranciers vlotter moet laten gebeuren. Maar door softwarefouten werkt die databank niet naar behoren en zijn er nog heel veel klachten.
Geblokkeerde EAN-nummers
Op dit moment zijn de EAN-nummers – een code die bestaat uit 18 cijfers en die je leveringspunt identificeert – van 21.785 Vlaamse huishoudens en kmo’s al weken of zelfs maanden geblokkeerd. Bij 3.701 van hen is dat zelfs al langer dan een half jaar het geval. ‘We stellen vast dat Fluvius niet naar een normale situatie is geëvolueerd’, zegt woordvoerster Barbara Janssens van de VREG. ‘De deadline van 30 juni is verstreken. We gaan nu juridische stappen nemen’, klinkt het. Het is niet duidelijk of het dan gaat om boetes of dwangsommen. ‘Juristen beraden zich daar nu over. Begin volgende week komt er duidelijkheid’, aldus Janssens. In een reactie aan HLN zegt Fluvius nog niet in kennis te zijn gesteld om welke stappen het gaat.