Meta wil niet opdraaien voor kosten Europese regelgeving
Meta verzet zich tegen een procentuele vergoeding die het aan Europa moet betalen om zichzelf te laten controleren of het de spelregels wel volgt. Niet elke grote speler moet hetzelfde betalen.
De Europese Unie vraagt Meta (en andere grote bedrijven die onder de Digital Services Act, DSA, vallen) om 0,05 procent van haar wereldwijde winst af te staan. Met dat bedrag wil Europa de kosten dekken die het maakt om te controleren of het bedrijf achter Facebook en Instagram de regels van de DSA wel naleeft.
Die bijdrage geldt voor twintig zeer grote platformen, waaronder ook Apple en Google. Het bedrag is gebaseerd op het aantal actieve gebruikers, maar ook op het feit of het bedrijf het jaar voorheen winstgevend was.
Volgens Politico is Meta niet akkoord met hoe die bijdragen worden berekend. Het bedrijf wijst er op dat een groter bedrijf met een zwaardere impact mogelijk minder betaalt als het momenteel verlies maakt. Dat is niet in verhouding vindt het bedrijf. Meta maakte jarenlang verlies naarmate het haar imperium opbouwde, maar werd nadien een goeddraaiende motor die zelfs in slechte kwartalen miljarden winst opleverde.
De Digital Services Act moet zeer grote bedrijven houden aan een aantal regels. Onder meer over wat er online mag verschijnen. Dat gaat over desinformatie, maar ook over advertenties gericht op kinderen of gepersonaliseerd op basis van ras, religie of politieke opinie.
Dat is in het geval van Meta ook nodig. Het bedrijf wist bijvoorbeeld hoe schadelijk Instagram was voor het zelfbeeld van jonge meisjes, maar hield die informatie voor zich. Klokkenluiders onthulden het afgelopen jaar ook dat het bedrijf veel te weinig deed om dat tegen te gaan.
Ook rond advertenties houdt Meta nauwelijks dingen tegen. Desinformatie of advertenties die leiden naar oplichtingssites zijn er dagelijks schering en inslag, iets waar het bedrijf ondanks vele beloftes niets aan lijkt te doen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier