Microsoft in Australië aangeklaagd voor misleiden miljoenen klanten

© Microsoft
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), de Australische consumentenwaakhond, zegt dat de techgigant 2,7 miljoen klanten heeft misleid. Microsoft zou hen onterecht naar een duurder abonnement hebben gestuurd.

De zaak draait rond de introductie van Copilot, Microsofts AI-bot, in Microsoft 365-abonnementen 2024. Australische klanten wiens abonnement op 365 Personal of 365 Family afliep, kregen volgens de marktwaakhond vanaf dat moment een melding dat ze meer moesten betalen ‘om hun abonnement te houden’. In de praktijk kost een nieuw abonnement, met Copilot-integratie, zo’n 29 tot 45% meer.

De waakhond zegt nu dat Microsoft daarbij echter naliet te melden dat er ook een goedkoper abonnement zonder Copilot beschikbaar was. De techgigant vermeldde het goedkopere abonnement niet in mails naar klanten over hun automatische verlenging. Ook in de openbare blogpost stond die optie niet beschreven. Pas wanneer een klant zijn abonnement wilde opzeggen, kreeg hij de optie voor een abonnement zonder AI.

Omdat veel klanten Microsoft 365 gebruiken voor hun dagelijkse werk, lijkt het volgens de ACCC aannemelijk dat zij eerder de prijsstijging zouden aanvaarden, dan hun abonnement zouden opzeggen, ook al hadden ze helemaal geen nood aan AI-integratie van Copilot. Door de goedkope optie pas later te vermelden, overtrad het bedrijf het Australisch consumentenrecht, zegt de ACCC, en ze start nu een rechtszaak. Daarin poneert ze dat Microsoft 2,7 miljoen Australische klanten heeft misleid. De maximale boete kan hier oplopen tot 50 miljoen Australische dollar, drie keer de opbrengst die uit de misleiding werd gehaald, of tot 30% van de omzet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise