Europese mediabedrijven, waaronder Roularta, eisen 2,1 miljard van Google
Een groep van meer dan dertig Europese mediabedrijven eist een schadevergoeding van 2,1 miljard euro van Google. Ze dagen het Amerikaanse bedrijf in Nederland voor de rechtbank, zo melden ze. De Belgische bedrijven DPG Media, Mediahuis en Roularta nemen deel aan de claim.
De zaak draait om ‘ad tech’, de verschillende technologieën achter online adverteren. De bedrijven willen een vergoeding voor ‘het jarenlange misbruik van de dominante positie’ die Google heeft gehad in de markt van online advertenties, luidt het. Dat misbruik is in verschillende Europese landen vastgesteld, benadrukken de bedrijven.
In 2021 stelde de Franse concurrentieregulator bijvoorbeeld vast dat Google zijn eigen advertentietools bevoordeelde boven die van concurrenten. Google kreeg toen in het kader van een schikking een boete van 220 miljoen euro. Eerder kreeg Google te maken met vergelijkbare juridische procedures in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De mediabedrijven menen dat ze inkomsten zijn misgelopen. Door samen een claim in te dienen, vermijden ze naar eigen zeggen het risico op tegenstrijdigheden en oplopende kosten. De rechtszaak is aangespannen bij de rechtbank in Amsterdam. Naar verwachting neemt de zaak enkele jaren in beslag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier