OrderBilly gaat verder met zijn overnametocht. De Belgische scale-up neemt Smartendr over en haalt zo weer een groter deel van de QR-bestelmarkt binnen.
Het Gentse orderBilly legt zich onder meer toe op de QR-codes die je op restaurant of in café’s vindt en die je toelaten om digitaal te bestellen. Het bedrijf werkt ook aan kiosksoftware (denk aan bestelzuilen in bijvoorbeeld fastfood-ketens), maar het is vooral in die QR-bestelmarkt dat het via overnames al een tijdje stevig groeit. In het verleden ging het bedrijf al samen met de Dorst.app en nam het mobileMenu en Sayl Resto over. Nu komt daar Smartendr bij.
Die laatste is een belangrijke concurrent en legt zich onder meer toe op slimme software voor klantengagement en marketingautomatisering in de horeca. Het gaat om de grootste acquisitie uit orderBilly’s geschiedenis. ‘Met een marktleiderschap van 95% in België hebben we de ooit zo versnipperde QR-bestelmarkt geconsolideerd van meer dan veertig spelers naar één QR-koning,’ zo zegt Maxim Sergeant oprichter en bestuursvoorzitter van orderBilly aan Data News. Gezamenlijk verwerkten beide bedrijven het afgelopen jaar meer dan 175 miljoen euro aan transacties.
Buitenland
OrderBilly ziet de overname bovendien als een springplank naar het buitenland, gezien Smartendr ook een grote klantenportefeuille heeft in Nederland. ‘Smartendr is een bewezen bedrijf met sterke cijfers, een uniek product en een ervaren team dat onze visie deelt. Samen zetten we de standaard voor de digitalisering van de horeca in heel Europa,’ zegt CEO David Maertens in een persbericht.
Met de software van de nieuwste telg wil orderBilly bovendien een AI-laagje toevoegen om horecazaken te helpen om slimmer te werken. Voor klanten verandert er voorlopig weinig, omdat bestaande contracten en ondersteuning blijven lopen. In de toekomst worden producten wel gefaseerd gemigreerd.
OrderBilly haalt opnieuw sectorgenoot binnen