Team.blue haalt Frans influencerplatform in huis

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Enkele weken na de overname van Metricool voegt team.blue opnieuw een social media speler toe aan haar uitgebreide bedrijfsportfolio. Het investeert in het Franse Kolsquare.

Kolsquare bestaat sinds 2018 en telt zo’n vijftig mensen. Het bedrijf legt zich toe op influencer marketing met technologie om de beste content creator profielen te identificeren en dat in 180 landen, gecombineerd met analytics en een eigen user interface. De ‘kol’ in Kolsquare komt van ‘key opinion leaders’.

Team.blue spreekt van een ‘key investment’, zonder te verduidelijken om welk bedrag het gaat. Aan Data News bevestigt team.blue voorzitter Jonas Dhaenens dat het om een grote meerderheidsparticiaptie gaat.

‘Onze strategie is vrij simpel, we nemen meerderheidsparticipaties in bedrijven waar we in geloven, zoals Kolsquare. Zo helpen we hen om hun business uit te rollen binnen Europa.’ Dhaenens wijst daarbij op de trend richting micro-influencers, mensen die niet het miljoenenbereik hebben van de zeer grote spelers, maar wel in een specifieke niche zeer invloedrijk zijn. Die influencers identificeren en vlot kunnen inschakelen is waar Kolsquare zich op richt.

Voor de Belgisch-Nederlandse hostinggroep is het de tweede overname op korte tijd rond social media. Midden september nam het al het Spaanse Metricool onder haar vleugels. Beiden komen in een pas opgerichte cluster van het bedrijf rond social media marketing.

Kolsquare is vandaag al actief in Frankrijk, Spanje, Italië en het VK en wil verder Europees schalen. Daar komt het enorme netwerk van team.blue van pas. Het bedrijf van Jonas Dhaenens, zelf intussen gewaardeerd op vijf miljard euro, nam de afgelopen jaren verschillende Europese spelers over en transformeert zo van een hostingbedrijf naar een allesoplossing voor de online activiteiten van kmo’s.

Voor team.blue past de overname in de plannen om het SaaS-aanbod verder te versterken. Voor Kolsquare is de nieuwe investeerder een speler met activiteiten en dochters in vrijwel heel Europa, met 3,3 miljoen klanten waar het binnenkort kan naar lonken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content