Salesforce trekt prijzen op

De CEO van Salesforce, Marc Benioff, tijdens een Dreamforce-event. © Jakub Mosur Photography
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

CRM-maker Salesforce voegt extra AI-agents toe aan zijn producten en trekt ook de prijzen op met zo’n 6%.

De wijzigingen gaan vanaf 1 augustus in, zo maakt het bedrijf bekend. De prijsverhogingen van gemiddeld zo’n 6% komen er op verschillende producten, waaronder Sales Cloud, Service Cloud en Field Service voor Enterprise en Unlimited klanten. Andere edities zoals Salesforce Starter, Pro en Foundations blijven wel bij de oude prijzen.

Salesforce voegt ook nieuwe AI-capaciteiten toe aan zijn producten. Enterprise- en Unlimited-edities kunnen voor 125 dollar per maand per gebruiker een Agentforce add-on bijkopen. Die laat zo’n gebruiker toe om ongelimiteerd gebruik te maken van Salesforce’s ‘AI agents’, stukjes software die specifieke taken kunnen vervullen. Het gaat hier specifiek om bepaalde templates die voor een rol en een industrie werden gebouwd.

Prijsmodel voor agents

Techbedrijven werken momenteel nog volop aan een prijsmodel voor AI-prompts en agents die via een large language model (llm) werken. Salesforce zelf heeft bijvoorbeeld ook een systeem van ‘Flex Credits’ waarbij gebruikers betalen per prompt, naast modellen zoals Agentforce die ongelimiteerde prompts toelaten. Vraag daarbij is hoe nuttig die agents zijn, en of ze ook het extra prijskaartje waard zijn. Ondertussen toont onderzoek van Salesforce eigen AI research (gevonden door techblad The Register) namelijk aan dat die llm-agents op dit moment nog niet goed zijn in het eigenlijke werk dat een CRM-agent nodig heeft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content