OrderBilly haalt opnieuw sectorgenoot binnen

Maxim Sergeant en David Maertens (Voorzitter en CEO van OrderBilly), met Geert Roete (rechts), CEO van Sayl Resto) © Fien De Vos
Pieterjan Van Leemputten

OrderBilly wordt stilaan de koning van de Belgische QR-bestelmarkt. Maar de Gentse scale-up wil binnenkort ook in het buitenland overnemen en uitrollen.

OrderBilly legt zich onder meer toe op QR-codes die je in horecazaken kan vinden om te bestellen, maar heeft ook producten rond kiosksoftware of (horeca)personeel. Het bedrijf, destijds opgericht door David Maertens, ging in het verleden samen met Dorst.app van Maxim Sergeant en nam in 2023 MobileMenu over. Nu komt daar Sayl Resto bij dat zich eveneens op QR-ordering toelegt, maar ook op takeaway ordering.

Het klantenbestand van Sayl Resto zit deels bij ketens, het heeft onder meer pizzaketen Otomat en de burgerketen Huggys, die vooral in Wallonië en Brussel actief is, als klanten.

De overname van Sayl Resto gaat niet gepaard met personeel. In praktijk wordt vooral het handelsfonds overgenomen, wat neerkomt op de klanten van het bedrijf. Met de overname heeft OrderBilly stilaan de volledige Belgische markt in handen. Enkel Smartendr blijft in ons land (voorlopig) nog buiten schot.

Op jacht in het buitenland

Dat wil zeggen dat medeoprichter en voorzitter Maxim Sergeant stilaan naar het buitenland kijkt. Vandaag zit al twintig procent van de klanten buiten België, maar ook de spelers daar mogen de Gentse ondernemer verwachten. ‘We willen tegen het eerste kwartaal van volgend jaar een eerste buitenlandse overname rond krijgen. We hebben zowel in Frankrijk als het VK enkele spelers op het oog,’ zegt Sergeant aan Data News

De strategie van OrderBilly is eenvoudig: sectorgenoten overnemen om het klantenbestand aan te dikken. Klanten worden overgezet naar de software van OrderBilly en die schaalvergroting betekent ook efficiëntie. ‘Of je een platform voor 500 klanten of voor 2000 klanten ontwikkelt, maakt weinig verschil in de kostprijs. Maar het geeft wel meer mogelijkheden voor cross-selling en upselling,’ aldus Sergeant.

Als groot voorbeeld in die strategie noemt Sergeant Jonas Dhaenens, die met Combell (vandaag team.blue), de hostingmarkt in België domineert en sinds enkele jaren doorheen Europa overnames doet om haar SaaS-aanbod en klantenbestand uit te breiden.

Data

Maar het blijft niet bij overnemen om groter te worden. Intussen werkt het bedrijf ook aan een eigen dataplatform. Dat moet horecazaken meer inzicht geven in hun operationele prestaties. Dat project wordt geleid door Raf Peeters, oprichter van MobileMenu. Zo wil het bedrijf op termijn voor haar klanten kunnen voorspellen hoeveel personeel ze op bepaalde dagen nodig hebben, op basis van de verwachte drukte en de weersvoorspelling.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content