2 jaar en 7 investeringen voor Internet Attitude

Twee jaar na zijn oprichting oppert het private equityfonds Internet Attitude dat het zijn plaats gevonden heeft op de markt voor risicovolle beleggingen in de Belgische ict-sector. Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat de ‘concurrenten’ elkaar niet meteen staan te verdringen.

Twee jaar na zijn oprichting oppert het private equityfonds Internet Attitude dat het zijn plaats gevonden heeft op de markt voor risicovolle beleggingen in de Belgische ict-sector. Al moeten we daar meteen aan toevoegen dat de ‘concurrenten’ elkaar niet meteen staan te verdringen.

Het is niet gemakkelijk om als jong en veelbelovend ict-bedrijf geld te vinden om te kunnen groeien. Het aantal Belgische webondernemers die de grote plas zijn overgestoken op zoek naar ‘venture capital’ in New York of Silicon Valley, is niet meer te tellen.

De overvloed aan initiatieven (Startup Weekends, BoostCamps, Nest-Up, enz.) in ons land om de oprichting van bedrijven te ondersteunen, is natuurlijk een goede zaak. Toch kunnen we niet anders dan stellen dat er nadien te weinig begeleiding wordt geboden om verder te ontwikkelen. Dat is zeker zo in de eerste 2 of 3 jaar, die kritiek zijn voor het voortbestaan van een starter.

De kaap van 10 miljoen

Vertrekkend van die vaststelling besloten Olivier de Wasseige (Defimedia) en Amélie de Spot (die vroeger nog gewerkt heeft bij ContactOffice), twee doorgewinterde webondernemers, eind 2010 om een beleggingscoöperatief op te richten dat gespecialiseerd is in ICT/webprojecten.

Twee jaar later telt Internet Attitude een vijftigtal aandeelhouders en is de portefeuille gegroeid van 700.000 naar 5 miljoen euro (begin 2012). Het fonds is momenteel volop bezig om nieuw kapitaal aan te trekken in de hoop om tegen het eind van het jaar de kaap van 10 miljoen euro te halen.

“Dit zal de laatste fondsenwerving zijn voor dit fonds, dat werd opgericht voor een duur van 10 jaar. We willen 40% van het kapitaal beschikbaar houden voor tweede rondes in de participaties,want er is een nijpend tekort aan deze capaciteit op de Belgische markt”, aldus Olivier de Wasseige, die niet uitsluit dat er ooit een Internet Attitude “bis” komt.

Internet Attitude richt zich strikt (slechts 7 van de 120 dossiers worden in aanmerking genomen) tot jonge ICT-bedrijven die al operationeel zijn en commercieel gezien al een zekere omzet draaien.

Het bedrijf doet zich sterk gelden in een grotendeels verlaten nichesegment, dat zich bevindt tussen de fase van de incubatie en die van de grote fondsenwerving bij openbare beleggingsvennootschappen (GIMB, SRIW, GIMV) van de luttele Belgische VC’s (zoals eCapital) of buitenlandse VC’s.

“Onze specialisatie in ICT beantwoordt trouwens aan een behoefte bij beleggers en “business angels”, benadrukt Thierry Beauvois, de “financieel deskundige” en voorzitter van het fonds. “Veel private equityfondsen, behalve diegene die gespecialiseerd zijn in biotechnologie, leggen zich toe op meerdere sectoren en hebben geen expertise in huis om het echte potentieel van ICT-projecten te beoordelen.”

Het feit dat Internet Attitude die vaardigheden wel bezit (80% van de 15 leden van zijn beleggingscomité heeft een ICT-achtergrond) komt de positieve mond-tot-mondreclame onder de beleggers duidelijk ten goede.

Het fonds legt ook de nadruk op echte begeleiding van minstens een dag per maand door zijn experts aan de ondersteunde start-ups. Alles in acht genomen is Internet Attitude zeker te vergelijken met een ProFounders in Londen: een ondernemersfonds voor ondernemers.

Gemiddeld 210.000 euro

Internet Attitude belegde gemiddeld al 210.000 euro in 7 bedrijven. Het gaat telkens om minderheidsbelangen. Twee andere projecten zitten in de laatste onderhandelingsfase. Het Fonds streeft ernaar om 15 tot 20 bedrijven in portefeuille te hebben.

Dialog Solutions: applicatiesoftware (sociale widgets) om de betrokkenheid tussen een merk en de consument te versterken.
The New Sentinel: geolocalisatieoplossing voor mobiele medewerkers. Soort van prikklok op afstand die de privacy van zijn gebruikers respecteert.
Auctelia: webplatform voor makelaardij en veilingen van industriële tweedehandsapparatuur. De grootste belegging van Internet Attitude tot nu toe.
Cleverphone: telefonieplatform in de cloud voor de tijdelijke of permanente huur van virtuele telefoonnummers om inkomende oproepen te ontvangen en door te sturen naar een vaste lijn of een gsm-nummer.
RetailDrive (vroeger LegoAlto): webplatform voor vastgoedbeheer voor de commerciële sector. Beheer van huurcontracten en vervaldagen, meting van de prestatie-indicatoren per verkooppunt.
Bubobox: plug & playsoftware voor videotestimonials om te integreren in een marketingcampagne, een wervingscampagne of een klantendienstsite
Freedelity: getrouwheidssysteem op basis van de elektronische identiteitskaart

Zoals we zagen bij The New Sentinel en Bubobox wordt het kapitaal dat Internet Attitude belegt vaak gebruikt om een internationale expansie te ondersteunen, voor producten of oplossingen die het wat moeilijk hebben op de enige Belgische markt.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content